Rädd att bli tagen av polisen
Hej, jag är en kille 13 år. Jag var ute på omelett och träffade en person som påstod sig vara en tjej. Hon s att om jag klickade på länken skulle jag få se henne. Jag klickade såklart på länken och tydligen så fick han min IP. Han s att om inte jag gjorde exakt som hn sa skulle hn polisanmäla mig eftersom jag ville se en minderåring. Jg är så rädd nu att jag ska bli tagen av polisen. Snälla hjälp!
Räddförpolisen

BUP svarar:
Hej!
Jag måste säga först att den fråga du ställer är en jätteviktig fråga och många är berörda av liknande problem. Det är egentligen inte BUP (alltså barnpsykiatrin) som hjälper i sådana lägen men jag vill ändå svara dig just för att det kan vara viktig information även till andra barm och ungdomar. Du är nämligen inte alls ensam om att råka ut för kapning av IP eller att på något annat sätt bli utsatt för missbruk och utpressning på nätet.
Det viktigaste är att du inte låter det här pågå. Ju längre det fortgår desto större risk att du råkar i mer och mer komplicerade situationer. Du behöver inte vara rädd för att anmäla men du  behöver antagligen hjälp av någon vuxen. Tala helst med dina föräldrar! De ska helst bistå dig vid en anmälan. I första hand är det föräldrarnas uppgift att hjälpa sitt barn när barnet hamnar i knipa.
Om du av någon anledning är rädd för att dina föräldrar bara blir arga finns det två möjligheter. Det första är att de blir arga och du står ut med det för de i alla fall hjälper dig att göra en polisanmälan. Det andra är att du tänker på andra vuxna i din omgivning, till exempel mor- eller farföräldrar eller andra släktingar eller någon förälder till en kompis. Du kan också kontakta socialtjänsten Kollpåsoc eller vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun för vidare stöd.
Det är ett välkänt problem att man får skuldkänslor och skäms när man råkar hamna i en sådan situationer på nätet. Det blir ännu större problem av att dessa skuld- och skamkänslor förhindrar att man gör en polisanmälan. Nej, det är inte du som gjort fel (även om du kanske hade varit naiv, det vet jag inte). Jag föreslår att du använder ditt mejl till oss och mitt svar om du tycker att det underlättar att tala med dina föräldrar eller med  någon annan.