Har väldiga problem med mat och vikt
Hej, Har ett tag nu haft väldiga problem med mat och vikt (ångest och deprission också men men). Äter lite / fastar i timmar och kan sedan gå på 'bingar' om jag tillåter mig själv att äta (kan äta väldigt mycket på kort tid vilket jag skäms över, att svälta mig själv är dock vad jag gör dagligen ish). Känner extremt mycket ångest kring mat, om jag äter brukar jag ibland kompensera med att skada mig själv (fast senaste gången fick jag en extrem panik attack) samt att fasta i en dag eller så. Har gått ner runt 10kg sedan detta började (runt 1 eller 2 år sedan) och allting blir bara värre och ger mig självmordstankar (dock är jag rädd för döden). Har försökt att få mig själv att kräkas upp mat men har en fobi för att spy så det slutar med att jag skakar och gråter utan att det kommer något. Mina föräldrar påpekar att jag blivit smalare men enligt mig är jag fortfarande för tjock för att det ska vara något allvarligt. Är livrädd för att gå upp i vikt (jag som liten var överviktig men tappade en del vikt av okänd anledning när jag var 11-12, är 16 nu). Vet inte om detta är allvarligt dock då jag inte är extremt smal eller något (min kropp är väldigt konstig byggd då mina lår är stora men man kan se mina revben kind of samt höftbenen står ut lite) men vet inte vad jag ska göra. Är så olycklig med hur jag ser ut och vill bara gå ner i vikt samt bli smalare så att jag inte behöver skämmas över min kropp. (Mitt bmi är visst 17.9 men min vikt jojoar lite beroende på om jag äter eller inte så ibland är det mindre). Vill så hemskt gärna gå ner i vikt men min mamma är så anti att jag ska tappa vikt så kan inte riktgt träna massor och äta bättre eller något sådant. Hatar mig själv så mycket och vet inte hur länge jag orkar hålla ut men vill samtidigt inte sluta för har inte nått mitt mål än. Har även blivit beroende av att kolla upp trix online vilket jag inte borde göra men kan inte låta bli. Väger mig även regelbundet. känns inte allvarligt nog dock för är fortfarande så tjock och ugh ?
:(

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår ditt brev som att du undrar om dina problem är tillräckligt stora för att du ska behöva söka hjälp, stämmer det?
Du beskriver att du är inne i en cirkel av att tänka att du skulle vilja ut ur bantning/hetsätning men då slår tankarna på att du vill bli smalare till och du kommer inte ur cirkeln och tankarna mal runt. Du straffar dig själv när du inte kan stå emot. Jag tänker att du absolut ska söka hjälp. Du känner ångest och depression och har självmordstankar och kommer inte ifrån din oro för mat och vikt. Det låter också som om din mamma är orolig och kanske kan vara till stöd och hjälpa dig att söka?
Det är oerhört viktigt att du får hjälp med hur du mår och hur du har det. Kanske reda i vad som är vad, släppa in någon annan som kan se möjligheter och synvinklar och samband som du på egen hand inte förmår se. Det är så lätt att tankarna bara går runt i samma spår när man är själv. Du behöver någon som kan hjälpa dig så att du inte sitter fast i samma tankespår.
Du skulle kunna söka hjälp både på den BUP mottagning du tillhör (du hittar telefonnummer här på första sidan) eller närmaste ungdomsmottagning.
Om du inte känner dig osäker på att ta den kontakten så kan du börja med att vända dig till Tjejzonen.
Du kan också ta reda på lite mer om ätstörningar på Shedo, en organisation för de som har eller har haft ätstörningar eller självskadebeteende.
Så ta dig själv på allvar och ta hjälp, det är du verkligen värd efter att ha kämpat så mycket ensam.