Upplever fler såna här problem?
Hej
Jag haft sömn problem så länge som jag kan minnas. Jag kan inte sova längre än 3-6 timmar varje dag och det tar mig väldigt lång tid att somna. Dock så påverkar inte detta min energi under dagen men jag är inte så säker på att detta är hälsosamt. Jag dagdrömmer om mina familjemedlemmars och vänners död även om ingen av de är döda. Detta kommer och går, ibland så har jag de i en månad och ibland i 2 veckor. Men oftast så dagdrömmer jag om min egen död genom självmord eller att någon annan hjälper mig begå självmord och ibland så är det bara att jag blir träffad av en bil eller andra sätt. Jag föreställer mig min familj och vänners sorg efter min egen död. Det driver mig till vansinne och jag försöker sluta men ibland så dagdrömmer jag när jag inte ens märker av att jag gör det. Dagdrömmarna gör mig ledsen men inte bara för vad som händer i de utan också för att de får mig att tro att något är fel på mig. Jag har svårt att älska människor platoniskt och romantiskt. Jag bryr mig om vissa människor men alla lika mycket. Jag känner inte platonisk kärlek för mina vänner eller familj vad jag vet. Helt ärligt så har jag har svårt att förstå kärlek överhuvudtaget även om mina vänner förklarar både platonisk kärlek och romantisk kärlek nästan 3 gånger i månaden. Jag vet vad begreppen betyder men jag förstår fortfarande inte känslorna som man har för personer. Jag pratar med mig själv under extremt många tillfällen varje dag när jag är ensam. Det känns inte som att jag pratar med mig själv dock utan det känns som att jag pratar med en annan person i rummet som inte existerar. Jag menar inte att jag har låtsas vänner eller att jag faktiskt ser en annan människa eller tror att det är någon jag pratar. Det känns som att jag pratar med en gud som inte alls är en gud även om jag inte är religös. Någon som har kontroll över mitt liv och mina tankar och vem jag är. Jag gillar att se på det som att det är en som "är någon" även om jag inte vet om den är snäll eller elak eller ond utan allt jag vet är att den har kontroll. Jag har svårt för ögonkontakt, männskligkontakt och att kommunicera och prata med andra människor för att det gör mig extremt obekväm. Min familj och vänner vet om det. Sista saken som jag vill ta upp är att jag har svårt att vara glad. Jag har romantiska fantasier om att vara död hela tiden och jag har skadat mig mig för väldigt längesen (ungefär 2 år sedan). Att skada mig igen är inte något som jag vill eller kommer göra. Att begå självmord är inte heller något som jag vill men jag kan inte ignorera dessa fantasier. Detta har pågått i över två år men kommer och går, men även under de bättre perioderna så vet jag att det fortfarande finns kvar i mitt huvud. Mina familjemedlemmar vet inte om detta utan de vet att jag brukade skada mig själv för längesen. Vissa dagar när jag inte vill prata med någon så undrar mina vänner och min familj om något är fel men allt jag gör är att driva bort de även om jag behöver de mer än någonsin sen ångrar jag mig efteråt och blir arg på mig själv. Jag vill inte att de ska veta men jag vill prata med de om normala saker så att det kan distrahera mig från alla dessa tankar. Detta är också anledningen till att jag hatar att vara själv. När jag är ensam så förvärras alla dessa problem som jag upplever. Under de värre perioderna så kommer tankarna upp flera gånger om dagen. Det är som att jag hör röster i mitt huvud som säger att jag aldrig kommer vara lycklig och normal som driver mig till vansinne.
Upplever fler de här problemen? (Jag har besökt BUP men det förvärrade bara allt).
Den som söker hjälp

BUP svarar:
Hej Du som söker hjälp,
Tack för ditt långa och tydliga brev där du skriver om många problem. Vissa problem är lättare och inom vad vi kallar vardagslivet, om än rejält besvärliga. Medan andra är tyngre och oacceptabla att leva med.
Trots att brevet är långt så skulle jag, om jag träffade  dig som behandlare, behöva prata mycket mer med dig för att förstå. Särskilt skulle jag vilja prata med dig om dina tvingande och påträngande tankar som jag uppfattar plågar dig mest. Av stora problem blir det ofta ”onda cirklar” så att svårigheterna sprider sig. Så kanske det är för dig? Jag skulle också vilja prata om dina starka sidor, att du inte vill skada dig själv och att du vill leva. Du förstår också att andra människor är viktiga för dig, de känner till flera av dina problem och de kan hjälpa dig att ibland leva i normalt liv.
Du skriver att du ibland pratar med ”någon” och det verkar som att du behöver bolla dina tankar och känslor med någon som inte är du själv. Jag tror att du behöver en behandlare. En bra behandlare är varken snäll eller elak men skulle hjälpa dig att själv ta kontroll över ditt liv. Det går att hitta fungerande vägar att kommunicera, även om man har svårt för ögonkontakt och att prata med andra. Blev dom svårigheterna hindret för BUP-kontakten du provade? I så fall blir mitt råd att prova igen, kanske med en annan behandlare. Men att denna gång redan från början berätta hur svårt du har med kommunikation. Sedan behöver du också stå ut med att det kan ta tid att bygga upp en sån kontakt som du kan lita på och kommunicera med.
Om dina föräldrar känner till kontakten som avbröts på BUP, skulle dom kunna hjälp dig att söka ny BUP-kontakt? Du har också möjlighet att söka samtalshjälp hos ungdomsmottagningen där du bor. Gå gärna in på deras hemsida och läs mer om vad de kan erbjuda. Också vårdcentralen har möjlighet att hjälpa dig till en fungerande terapeutisk kontakt. Jag bifogar en artikel och en tidigare fråga som vi svarat på.
Ja, flera än du har liknande problem och rösterna du hör i ditt huvud har fel. Du kan leva ett mycket bättre liv men du behöver hjälp med det. Använd dina erfarenheter och insikter till att prova igen!