Varit nedstämd ett tag nu
Hej!
Jag har varit nedstämd ett tag nu. Vill inte längre vara med o träna basket , orkar inte va med vänner lika mkt. Gråter när jag får kritik eller ibland på träningarna. Förstår inte vad som är felet ? Det började när jag var på ett läger . I 5 dagar, sa till alla att jag inte längtade hem utan bara grät utav no reason. Blev helt förkrossad för att jag inte visste vad det var. Sen fortsatte sommarlovet hemma igen. Jag började skolan igen, dock bytte vi skola för dålig luft inne i våra gamla lokaler. Så vi började på en högstadieskola. Jag klarade mig igenom höstterminen med gråt nästan varje dag. Nedstämdhet och ångest. Ville inte att det skulle fortsätta såhär. Kände mig ensam dock hade jag sjuuuuukt många vänner som stöd. Mina bästisar hjälpte mig , men blev trötta på mig efter ett tag. Min lärare var ett sjukt stort stöd. Hon va som en mamma till mig, men nu kommer ja ej ha henne längre när jag börjar 7:an. När den nya terminen började , vårterminen . Började det bra. Mådde ganska bra. Men tidigare på hösten grät jag på basket träningarna istället när jag slutade att gråta på skolan. Kändes deprimerade.. I nuläget känns det hopplöst. Jag hade oroat mig och haft ångest hela vårterminen inför ett basket läger i Göteborg. Men när jag skulle åka till bussen dit grät jag en snutt. Men sedan gick det över. Göteborg var helt sjukt bra. Mådde som bäst. Grät ingenting. Mådde FKN bra. Men nu när det är sommarlov osv. Skolan börjar om 1 månad känns det som att jag kommer sluta kämpa. Jag kommer få en helt ny klass och min bästis byter skola. Mina 2 andra bästisar stannar o min tredje bästis byter skola. Dem ja bråkat med länge nu kommer gå kvar. Känns inte bra. Tips på hur jag kan tänka ?Har dock haft min depression i snart 11 månader..
/ En tjej som lever med ångest varje dag... Hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker nog att du ska söka hjälp. Om jag förstår dig rätt så mådde du bra innan lägret och har nu varit ledsen varje dag i nästan ett år utan att det riktigt går att förstå varför. Du har kämpat och gått till skolan och även åkt på läger igen vilket är så bra gjort och jag förstår att det inte varit lätt. Kanske att erfarenheten av Göteborgslägret som gick så bra trots all oro innan, kan vara till hjälp att tänka på nu när all oro inför höstterminen kommer över dig?
Du skriver ingenting om dina föräldrar, vet de om hur ledsen och orolig du är? Det bästa vore om du kan prata med dem och ni kan gå tillsammans till närmaste BUP mottagning. Du kan också ringa själv, det finns adress och telnr här på första sidan.
Du skriver att du haft stöd av din lärare förut och jag undrar lite över om du varit hos skolsköterska eller skolkurator? De skulle kunna hjälpa dig både med samtal och kanske hjälp att prata med dina föräldrar. Då skulle ni kunna prata om vad för hjälp du behöver och hur du ska gå tillväga.
Du har mycket vänner som är viktiga för dig och jag skulle tro att du är viktig för dem också. Det är bland det bästa man kan ha i livet och även om din allra bästa vän nu flyttar kanske ni kan hålla kvar er vänskap på något sätt? Du kommer inte att bli ensam i höst även om det känns tungt och oroligt nu.
Du undrade också över hur du kan tänka. Det finns en del hjälp på nätet för oro. Kanske du kan ha hjälp av snorkel.se som är en sådan sajt.
Men framförallt behöver du någon som kan hjälpa dig att reda i vad som gör dig så ledsen och orolig. Av dit brev förstår jag att du är en person med mycket styrka och jag tänker att du kommer att kunna må så mycket bättre med lite hjälp.