Ska jag kontakta BUP?
Hej ! Är en 15 årig tjej som har sen 3 år tillbaka mått dåligt i perioder, har varit skadebenägen och även självmordsbenägen efter att ha blivit kränk på nätet och ute i riktiga världen. Jag var varit "ren" från mitt skadebeteende i ett år men för någon vecka sedan började jag skada mig igen. Jag har domhär 3 åren varit väldigt känslig för allting, går från glad till ledsen på några sekunder av ingen anledning, ibland ligger jag sömnlös på nätterna och bara lyssnar på ledsen musik, är nedstämd börjar gråta och tänker på hur värdelöst mitt liv är, och tänker på om livet är något för mig. Jag har sen en lång tid tillbaka velat ta kontakt med bup för jag misstänker en depression, kan det vara så? Vet inte om jag ska ta kontakt eller?
All tacksamhet & kärlek till er som gör ert bästa för att hjälpa mig och 1000 andra.
/EH

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du frågar oss om detta. Du beskriver hur du mår men du ger mig inte mycket detaljer om hur det är i ditt liv, med familjen, i skolan, med kompisarna. Därför kan jag bara ge dig lite generella synpunkter.
Du har tidigare haft ett självskadebeteende men du har besegrat denna dåliga vana och kommit över det. Fick du hjälp med det av någon vuxen i din omgivning, dina föräldrar eller någon annan? Eller kunde du klara av det helt av egen kraft? Jag ställer dessa frågor för jag tänker att om du tidigare fick hjälp av någon skulle du möjligen berätta för samma person/personer om dina nuvarande dystra tankar. Men även om du kunde sluta med det helt av egna krafter kan det vara så att du i nuläget behöver stöd och hjälp av någon annan vuxen.
Det du beskriver tyder på att du ofta brottas med en nedstämdhet. Om det handlar om en depression eller inte kan jag inte avgöra. För en sådan bedömning måste man träffas personligen och ställa en rad frågor. Ja, jag tycker definitivt att det finns anledning till att du tar kontakt med BUP eller ungdomsmottagningen i din hemkommun. I din ålder kan du ringa själv till BUP eller kan dina föräldrar göra det.
Jag bifogar här lite mer information och hänvisningar till nätsidor där du kan få stöd och hjälp. Även om du inte skriver mycket om ditt liv och omständigheter råder ingen som helst tvekan om att det finns orsaker till att du hamnar i en sådan djup ledsenhet/nedstämdhet och det behöver redas ut för att kunna göra något åt det.
Hoppas mitt svar är tillräckligt tydligt: du behöver inte känna dig ensam med dina dystra tankar, ta den hjälp som finns tillgänglig enligt mina råd och hänvisningar.