Jag ha mått dåligt sedan jag gick i 4:an
Hej. Jag ha mått dåligt sedan jag gick i 4:an och nu ska jag börja 6:an. Jag har haft ganska jobbigt, i skolan har alla varit på mig asså inte som mobbning men dom flesta killarna i min klass har verkligen varit på mig och hållt på med mig. Dom vet ATG jag mått dåligt för olika anledningar och dom visste att jag lätt blev arg så dom hällde på och retas HELA tiden! Och när jag gick i femman så var det många dagar som jag fick gå hem ifrån skolan, på lektionerna började jag gråta utan anledning. Jag smäller i dörrarna ibland i skolan, jag kastar saker och slår killar i våran klass. Varannan vecka ungefär fick jag gå till skolkuratorn och skolsystern. Och två-tre gånger fick mina föräldrar gå och prata med lärarna och rektorn. Sedan när jag gick i femman så kom skoldoktorn (tror de heter så) och han fick jag prata med medansvar mamma och skolsystern var med. Han frågade bland annat om jag har självmords tankar och det har jag väldigt ofta, och om jag skär mig jag svarade nej för att mamma var där men jag gör det! Nu för två månader sedan så blev jag tsm med en kille jag älskar verkligen han och han är mitt allt men vi har börjat bråka EXAKT varje dag och varje natt och kväll ligger jag och gråter. Mina föräldrar vet inte hur dåligt jag mår för jag vill inte prata med dom! Men jag behöver hjälp för så här dåligt orkar jag snart inte må. Kan jag få träffa nån  på bup eller vad ska jag göra?
Jobbigt liv

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill ha hjälp när du mår så dåligt. Jag förstår att du inte mått bra under en längre tid och fått hjälp, hoppas jag, av skolkurator och skolsyster. Jag hoppas också att du får hjälp med killarna i klassen. Jag tror inte du slår dem utan anledning och antagligen blir du ändå utsatt på något sätt som du inte mår bra utav? Du skriver att det inte är mobbning men att retas är en form av mobbning om du själv inte trivs med det och om de inte slutar när du själv vill.
Att älska någon kan vara väldigt dramatiskt - både den högsta lycka men man kan också bli väldigt olycklig när det inte fungerar bra och det låter ju inte bra att ni bråkar hela tiden. Det tar på krafterna. Har du någon du kan prata med om din relation och vad som händer mellan er? Det tror jag skulle vara bra om du hade. Kanske kan du få hjälp och stöd genom att chatta på Tjejzonen? Du kan pröva.
Jag tror det finns flera ställen som du skulle kunna få hjälp på. På en del platser har vårdcentralen hjälp för ungdomar och det finns antagligen en ungdomsmottagning i närheten där du bor. Men du själv nämner BUP och det tror jag skulle vara bra för dig. Eftersom du inte är så gammal behöver du hjälp av dina föräldrar för att kunna få kontakt med BUP. Men det betyder inte att dina föräldrar måste vara med under samtalen men troligt vill din behandlare träffa dina föräldrar och dig någon gång tillsammans.
Du skriver att dina föräldrar inte vet hur dåligt du mår för du vill inte prata med dem. Kanske vore det också bra om du/ni fick hjälp så ni kunde prata med varandra och de kunde hjälpa dig när du mår dåligt? Det tror jag.
Lycka till!