Skar mig djupare än vanligt
Hej! Jag har skurit mig själv en rätt så lång tid men igår skar jag mig djupare än vanligt. Jag hade ont som vanligt men nästa dag började jag bli yr och må illa. Jag mådde så hela dagen och undrar ifall det är normalt att va så, eller ja det är ju inte normalt att man skär sig själv. Men blir det så när man skär sig djupt? Eller är det något annat?
Och jag vet att man inte ska skära sig men jag mår mycket bättre då.
Ingen vet det.
Ingen vet och så ska det bli

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om du skadar dig själv mer och mer och det gör att jag blir orolig för dig. Att du blir yr och mår illa är ett tecken på att det du gör inte är bra för din kropp och att du behöver hjälp att hitta något annat sätt att må bättre utom att skära dig.
Det kan vara farligt för dig så försök att söka hjälp.
Det brukar ofta vara så att självskadebeteende ger lättnad i början men sedan inte hjälper längre utan bara gör det hela värre. Jag förstår det som att du inte vill sluta för att du inte vet något annat sätt att må lite bättre. Det brukar vara så att man har en svår och plågsam situation och du skriver ingenting om hur du har det men jag förstår att du har dina skäl till att du skär dig. Kanske för att döva känslor som du inte står ut med?  Men, du kan få hjälp att se andra vägar och kunna må bättre utan att skada dig själv.
Det bästa vore om du kunde prata med dina föräldrar och ni kunde söka hjälp tillsammans. Ibland kan föräldrar vara till mer stöd än man tror när de förstår att man verkligen behöver deras hjälp. Men om du absolut inte tänker att det är möjligt så kan du vända dig till närmaste Ungdomsmottagning. Dit kan du gå själv.
Det finns också en sajt på nätet shedo.se som är till för hjälp med bland annat självskadande. Så även om du inte vill sluta just nu så finns det de som kan hjälpa dig och jag vet att du skulle kunna må så mycket bättre. Tveka inte.