Kunna somna lättare på kvällarna
Hej!
Jag har lite olika frågor som ja skulle vilja få svar på. Den första frågan är hur ja ska kunna somna lättare på kvällarna, för som det ser ut i nuläget så tar det ungefär runt 1 till 3 timmar att somna varje kväll, jag har försökt med att ta bort min mobil och ipad 1 timme innan ja ska sova men det funkar inte så ja skulle vilja ha lite råd om hur ja ska göra om du/ni har några tips. Jag har även mått riktigt dåligt i snart ett år, ja gråter varje kväll i princip och mitt självförtroende ligger just nu på botten, ja kan inte titta mig i en spegel utan att säga till mig själv att jag är ful och att ja inte är värd att leva. Jag har tagit kontakt med min kurator på skolan för några månader sedan och ja har gått hos henne ett tag och ja ska få nått program i början av skolan nu i höst om hur vi ska lägga upp det så ja får det lite lättare i skolan, för ja har alltid haft ganska svårt i skolan. ja har haft väldigt många tankar om att ja skulle vilja göra en ADHD utredning för jag har gjort ett test på en sida som heter http://www.psykologitest.se/adhd.php och ja har fått så att det står du kanske skulle kolla upp detta. jag vet inte hur ja ska beskriva detta men ja har ganska svårt med min ilska, jag kan skrika 1 till 2 timmar i sträck och skaka och vilja slå sönder nått och säger saker som ja inte alltid menar. Med det menar jag att ja säger typ som idiot,du är dum i huvudet.
Skulle vara jätte glad om ja skulle kunna få svar tillbaka.
//Molly 14 år
Molly

BUP svarar:
Hej Molly. Va bra du beskriver dina problem! Du börjar med att du har svårt att somna och slutar med ditt kontroll-av-ilska-problem. Där emellan nämner sådant som ledsenhet, depression och funderingar om att du lider av ADHD. För mig låter det rätt begripligt att du inte kan sova med allt detta snurrande i huvudet. Jättebra att du lägger undan paddan och telefonen men kanske att det inte räcker för att få somna skönt och bra. Gissar att du somnar av utmattning efter att gråtit så länge?
Jag tror att det är svårt att få ordning på det här med ett kort svar i vår frågelåda. Gissningsvis måste alla dina problem hänga samman på något sätt. Inte konstigt att du blir deprimerad när du inte får somna, det går knackigt i skolan, du är missnöjd med ditt sätt att reagera när du blir arg (kanske du till och med gör dig ovän med folk du egentligen gillar). Låter som om det blir en rejäl rundgång. Jag tycker att du skall be dina föräldrar (eller du själv) att kontakta din närmsta BUP mottagning så ni får prata vidare om saken och för att du skall få rätt hjälp. Som det är nu låter du rätt ensam med problemen och jag är övertygad om att du skulle behöva dela dem med andra.  Du har redan gjort ett gott försök att få reda på problemet genom att lägga undan skärmarna på kvällen och det gör mig hoppfull att du kan fixa det här med rätt hjälp.
Lycka till!