Vill ha hjälp med min ångest
Hej! Jag är en trettonårig tjej som har självdiagnostiserat sig med panikångest. Får attacker ett par gånger i månaden då jag hulkar, panikgråter, tappar känseln i fötter o händer och kallsvettas bland annat. Mår extremt dåligt över detta och har nästan dagligen ångest, även om det inte alltid är så mycket.
Jag har pratat med mina föräldrar om det men känns inte riktigt som att de tar mig på allvar. Vi har en skolpsykolog som jag har bett dem att kontakta men de har sagt att vi väntar och ser vilket har lätt till att det inte har blivit av. Skulle gärna vilja prata med någon om det men vet inte var jag ska vända mig.
Har även mått dåligt när jag var yngre, fick min första pnikångest attack när ja var nio o gick trean. Mådde sedan bättre i fyran o femman innan jag började få riktigt mycket ångest i sexan. vid årsskiftet 15/16 hoppade jag även upp en klass som jag trivs mycket bättre i och därför har jag bara haft ett par attacker i skolan under vårterminen. Problemet ha nu istället blivit att mina föräldrar bråkar väldigt mycket med min lillebror angående hans spelande och det ger mig ångest. Detta ha jag sagt till mina förädlar men de kan ju inte heller bara sluta ta alla fighter och låta honom göra vad han vill. Utöver allt dethär har jag börjat gråa mycket mer, flera gånger om dagen ibland och gått ner flera kilo i vikt.
Så min fråga är väll egentligen, vad ska jag göra? Ska jag gå till närmsta BUP eller prata med skolsyster när terminen börjar och vi ska ha personliga samtal? Känner verkligen att jag behöver hjälp och att jag i nuläget inte får det. Väldigt tacksam för svar!
Stina

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Det finns lite olika vägar du kan gå för att få hjälp. Om det är möjligt för dig så skulle jag börja med att försöka prata med dina föräldrar igen. Ta ett tillfälle när det är lugnt hemma, säg att du verkligen inte mår bra och behöver deras hjälp och att det inte gått över sedan ni pratade sist. De kan då ta kontakt med BUP och ni kan gå dit tillsammans. Du skulle kunna visa dem det här brevet om det kan underlätta?
Du kan också själv ringa till BUP och även komma själv till ett första samtal, du hittar adress och telefonnummer till närmaste BUP mottagning här på första sidan. Men jag tänker att du behöver dina föräldrars stöd, så om det går är det bra om de är med från början. Det är också viktigt att prata om hur du påverkas när det blir bråk i familjen och tillsammans kanske komma på något sätt som kan göra det lättare för dig. Det hör ju till med en del bråk i en familj, men det är också bra att kunna prata om hur det påverkar var och en i familjen.
Du kan också vänta tills skolan börjar och prata med skolsköterska eller skolkurator. De kan sedan hjälpa dig att söka vidare om det behövs och också hjälpa dig att prata med dina föräldrar.
Det finns en del hjälp och tips på nätet och en sajt som jag tror kan vara till hjälp för dig är Snorkel, där får man en hel del bra tips på vad man kan göra själv - till exempel när man har ångest. Skickar också med lite artiklar.
Hoppas att något av det här känns möjligt för dig. Det finns bra hjälp att få mot panikångest så du ska absolut inte ge upp.