Får man bli inlagd utan sina föräldrar?
Jag är en 16-årig tjej och för 1 månad sedan tog jag en överdos - tabletterna som var det enklaste att ta till sig när att skära sig inte riktigt hjälpte mot ångesten längre.
Jag låg inne på sjukhuset över en natt för observation. En vecka innan detta berättade jag för skolkuratorn om att jag inte orkar leva såhär mer - Självskadebeteende, sömnproblem, depression, suicidtankar, ångest och social fobi med panikattacker. Min behandlare på BUP fick veta detta samma dag, att jag har tröttnat på det liv jag har.
Direkt efter utskrivning hade jag, tillsammans med mamma möte med min behandlare om suicidrisken, om den var så pass hög att jag bör läggas in på barnpsyk.
Jag fick åka hem men med extra tillsyn av min mamma som nu "vabbar" för mig tills läget är stabilt igen.
Jag vill inget annat än att läggas in just nu men det finns ett problem...
Måste en förälder ligga inne på avdelningen med sitt barn?
För vad jag fick höra på barnakuten, och av min behandlare så får barn enligt lag inte ligga inne på sjukhus utan en vårdnadshavare.
Självmordstankarna finns, till och med planer på hur jag skulle ta mitt liv. Samt vet jag att nästa gång jag gör något "dumt" kommer det jag gör vara lite mer än överdosen, just eftersom denna överdos inte gjort någon skillnad i mitt liv. Skär mig fortfarande också, och det minskar inte... Jag behöver verkligen inläggning innan jag gör något igen, är på riktigt rädd för vad jag kan göra. Mitt huvud skriker och tjatar och snart orkar kroppen inte stå emot längre.
Jag sätter på mig en mask för att inte visa mina föräldrar, låtsas att jag mår bra nu igen även fast det bara blir värre och värre. Och jag vet att är jag ärlig så signalerar min mamma, då kommer jag läggas in, MED MAMMA, inte själv! Inläggning är nu enda alternativet men det skrämmer mig, enligt lag får inte en minderårig ligga inne på sjukhus utan förälder säger dom. Det är konstigt för jag vet hur många som helst som legat inne utan vårdnadshavare på BUP.
Iså fall, vad krävs för att få ligga inne på BUP utan sin vårdnadshavare?
Måste förälder ligga inne på bup med barnet?

BUP svarar:
Hej!
Det jag kan råda dig till är att fråga och diskutera med din behandlare om hur du tänker. Det är dock inte endast din behandlare på Öppenvårdsmottagningen som bestämmer utan det görs en individuell bedömning på BUP kliniken om, när och hur inläggning är meningsfullt. I den diskussionen kan din behandlare delta och det spelar givetvis roll vad hen säger. Generellt så har små barn alltid sina föräldrar med och det är mycket sällan som barn under 12 år är utan vårdnadshavare vid inläggning men den åldersgränsen har du passerat.
Jag kan inte specificera vad som krävs för att få ligga inne utan vårdnadshavare. Kliniken gör en bedömning där man försöker att skapa sig en helhetsbild av vad som kan vara till bäst hjälp och det är många faktorer att ta hänsyn till. Så, börja med att prata med din behandlare på BUP först och främst.