Varför tycker folk att det är fint och vackert med psykisk ohälsa?
Hej!
Behöver bara skriva av mig lite och kanske få svar på några av mina frågor. Det är så att jag i ungefär ett/två år har insjuknat i en lång och djup depression med bland annat självskadebeteende, mycket ångest, problem med mat och social fobi. Jag har slutat gå till bup pågrund av att jag ska få en ny behandlare och väntar just nu på att få en ny tid..
Aja, jag har bara en fråga. Varför tycker folk att det är fint och vackert med psykisk ohälsa? Det är kanske en konstig fråga som ni inte haft erfarenhet av eller förstår, men jag skriver ändå för jag har ingen annan att prata med detta om och det börjar faktiskt bli väldigt jobbigt. När jag berättade för mina vänner om mina problem och depression så var det som om dem förändrades totalt. Dem började ringa mer, ville träffas osvosv. Och det kanske beror på att dem bryr sig och inte vill att jag ska må dåligt men ärligt talat tror jag inte det då dem inte direkt brytt sig om mitt mående innan. En av mina närmsta tjejkompisar frågade en gång "det måste vara så soft att vara hemma från skolan. Jag vill också vara deprimerad! Hur gör du? Gör det ont att skära sig? Jag borde också svälta, jag är så fet. " mm. Och jag blev väldigt arg, för hur kunde hon tro att det är ett val?
Det har alltid varit så. Folk tror alltid att jag väljer att må såhär dåligt, att jag inte vill äta mat och att jag ljuger om min ångest bara för att få vara hemma. Det är alltid citat om psykisk ohälsa som representerar att man borde vara sjuk i en ätstörning eller så pass ledsen varje dag att man blir diagnostiserad med depression. Man ska äta lite, träna mycket, skratta mindre och visa att man mår dåligt. Ni kanske har ett bättre svar på varför folk romantiserar psykisk ohälsa så mycket? För jag är helt lost.. Jag vill inte må såhär, men folk tror ju bara att jag gör det för uppmärksamhet. Har även träffat många som ljuger om att dem skär sig, att dem svälter och får ångest attacker. Varför vet jag inte, vill dem att någon ska tycka synd om dem? Tycker bara detta är ett skitit samhälle och det finns ingenting fint eller vackert med sömnlösa nätter, rakblad, ärr, en skev självbild eller ångesten bankandes i bröstet. Har heller inte någon att prata med om mitt riktiga mående när dem bara tror att jag VILL må såhär vilket jag verkligen inte vill.. Har försökt att övertala dem och berätta att detta är inget dem vill ha men dem bara blåser bort problemen...
Är inte direkt nära med min familj så kan inte prata med dem. Mina vänner som jag skrev, förstår inte allvaret i det hela. Aja detta blev en väldigt lång text, förlåt. Vill bara veta om ni har någon erfarenhet av detta och kan förklara mer varför folk "vill" må såhöra dåligt. För om dem verkligen var i min situation tror jag inte att någon av dem skulle vilja detta längre..
J••

BUP svarar:
Hej!
Jag tror, som du, inte att någon som varit deprimerad och självskadat och lyckats komma ur det skulle välja att komma tillbaka till den situationen. Att må dåligt är inte något man väljer.
Men, kanske du har rätt i att det också ibland kan finnas något intressant och tilldragande, kanske lite romantiskt med att "må dåligt". Många musiker, konstnärer, skådespelare och andra framgångsrika personer berättar om sina erfarenheter av psykisk ohälsa och sin känsla av utanförskap. Tonåren är en tid av sökande efter identitet och plats i världen och är ofta plågsam att ta sig igenom. Det kan då innebära att man dras till andra som berättar vad de gått igenom och att man, när man har det kämpigt själv, dras till de som haft det svårt, inte de som aldrig haft några problem. Någon kanske, som du beskriver, ljuger/överdriver sina egna svårigheter för att prova sig fram. Andra vet inte hur plågsamt du har det men du vet inte heller vad de går igenom även om det inte är på samma sätt som för dig.
Det har genom tiderna varit olika sjukdomar som romantiserats. För hundra år sedan var det till exempel tuberkulos som sågs som ett tecken på ett mer "förfinat" själsliv.
Men, jag skulle också vilja problematisera och komma med lite alternativ angående dina vänners reaktioner.
Det är inte så lätt att veta hur man ska göra och vad man ska säga när någon annan mår dåligt. Särskilt inte när man inte har så stor erfarenhet av det. Du berättar att dina vänner började ringa och ville träffas när de fick höra att du var deprimerad men kan inte tro att de gjorde det för din skull eftersom du inte upplevde att de brytt sig innan. Men, de försökte nu. När de förstod så ansträngde de sig att ta kontakt med dig. Det behöver inte vara för att de tyckte det var intressant/tilldragande med psykisk ohälsa utan faktiskt för att de brydde sig om. Det kan också vara så att de upplevde att de fick något genuint och personligt av dig, att du släppte dem lite närmare när du berättade hur det var och att det gjorde att även de ville närma sig dig.
När någon säger att jag skulle också vilja vara hemma från skolan etc. kanske det är ett försök att att få dig att känna dig lite bättre, att du är lite avundsvärd, att du inte är så långt ifrån utan att ni har saker gemensamt och att allt inte är dåligt?
När du uppfattar att de tror att du väljer att må dåligt kanske det också är ett försök att tänka att det finns vägar ut, att det finns valmöjligheter, att ge lite hopp, att inte vilja se dig som maktlös?
Jag tänker att det ibland är svårt att ta emot något från någon annan när man är ledsen och deprimerad. Många berättar att de inte känner att de har något att ge när de är som mest deppade och därför också blir avvisande mot andra för att de är rädda att själva bli avvisade eller övergivna. Kan det vara så för dig ibland?
Ja, det här var lite av mina funderingar som väcktes av din fråga. Hoppas du har någon hjälp av detta och att du så småningom blir en av dem som kan se tillbaka och berätta för andra, som är mitt i det, om hur du haft det och de erfarenheter du gjort.