Tänker mer och mer på hur jag mår
Jag har börjat tänka mer och mer på hur jag mår. Och jag vet inte riktigt, vet inte hur länge det varit såhär, men jag kan inte sakna människor längre, eller känna att jag älskar människor. Man kan ju känna det, eller hur? Och känna att jag är saknad eller älskad kan jag inte heller. Men jag vill inte att någon ska veta så jag har inte pratat med någon än, borde jag det? Och det värsta är att jag inte känner mig lycklig längre. Ja, jag ler och skrattar men det är inte samma sak. Jag har varit deprimerad, och självskadat förut, jag vill inte det igen. Det är svårt att förklara men, det gör ont. Det gör så ont. Jag vet inte varför eller vart smärtan kommer ifrån, men den sitter som i bröstet, och den vill inte försvinna. Är det något fel på mig?
Tjej

BUP svarar:
Hej!
Du är inte ensam om att fundera över hur du mår. Du är i en ålder när det hör till att fundera över livet och det låter som att du är inne i en utvecklingsfas, ett nytt steg i livet. Det kan kännas både smärtsamt och svårt. Det finns på så sätt inget konstigt med dina funderingar kring vad du känner och varför. Samtidigt skriver du att du tidigare mått dåligt och självskadat. Det gör att det känns viktigt att tänka lite vidare.
Vad har hänt i ditt liv sedan du mådde dåligt förra gången? Hittar du någon koppling mellan hur du mår och något som har hänt? Hur har du det nu när det är sommarlov och den struktur som skolan annars står för inte finns? Har du personer du känner dig trygg med omkring dig? Hur är det med relationen till dina föräldrar? Svaren på de här frågorna kan också vara en del i hur du mår.
Jag vet inte exakt vad du menar när du undrar om det är något som är fel på dig så jag får svara så att jag tror att det är viktigt att du inte blir ensam med dina funderingar. Jag rekommenderar att du tar upp dina tankar med någon klok vuxen i din närhet. Fick du hjälp av någon förra gången du mådde dåligt? Kanske finns det möjlighet att prata med den personen igen. Hur som helst så kan du antingen ta stöd genom att prata med en kurator på en ungdomsmottagning eller genom att t ex chatta på Tjejzonen. Fortsätt att ventilera dina funderingar, smärtan ska du inte bära ensam!