Ångest inför gymnasiet
Hej, Jag behöver råd hur jag ska göra och tänka inför gymnasiet. Jag började skolka väldigt mycket till och från i slutet av åttan och väldigt mycket i nian på grund av väldigt mycket ångest och påbörjad depression. Jag jobbade väldigt mycket hemma och tack vare allt jobb hemifrån och vad jag visat tidigare år fick jag slut betyg nästan i alla ämnen, Jag kom in på linjen jag ville. Det börjar närma sig skolstart , och ångesten har redan börjat komma, jag vet inte hur jag ska göra eller tänka, kan ni på något sätt hjälpa mig??
#fuckDepression

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du verkligen ansträngt dig och gjort ett bra jobb med att avsluta högstadiet trots att du mådde dåligt. Starkt av dig! Nu oroar du dig över hur gymnasiet ska bli. Det får mig att undra över hur det är med ditt mående. Du skriver att du under åttan och nian mådde dåligt, hur är det nu?
Är det så att du fortsatt har mycket ångest och känner dig nedstämd så är det ju viktigt att du får hjälp med att komma ur det. Har du eller har du haft en samtalskontakt? Hög skolfrånvaro är ju något som skolan behöver stötta och tänka utifrån. Om det är så att du på egen hand hanterat din situation genom att vara hemma från skolan och jobba ikapp utan övrigt stöd för hur du mår så förstår jag din oro för hur det ska bli framöver. Är det istället så att du kommit ur det värsta så tänker jag att det inte alls behöver vara så att det jobbiga fortsätter. Det vore ju skönt om gymnasiet fick bli lite av en nystart för dig. Vad handlar din ångest om just nu? Du kan inte svara men jag tänker att min fråga kan guida dig i att tänka kring vad som behövs för att hantera din oro just nu.
Är det dags att ta hjälp vid BUP för hur du mår? Eller om du har gått i någon behandling, kan du fortsätta att prata med den behandlare du träffat? Vad behövs för att du ska få en så bra start som möjligt på gymnasiet utifrån att du redan har kämpat så mycket? Jag tror att det är viktigt att du inte är själv i det här utan att dina föräldrar om möjligt kan vara aktiva i kontakt med skolan, alternativt att du kan vara det. Det är viktigt att inte låtsas som ingenting utan att vara öppen med din mentor om din oro för hur skolan ska bli utifrån bakgrunden av hur jobbigt högstadiet var. Du har ju uppenbarligen en grundkapacitet till att klara skolan, men att en sårbarhet som dåligt mående verkligen kan ställa till det. Tänk att de första veckorna av terminen handlar om att lära känna den nya skolan och dina lärare. Se till att ta hand om dig med goda rutiner för sömn och mat och låt lärarna lära känna dig, skapa förtroende för att kunna prata om viktiga saker. På varje skola finns ju dessutom en skolkurator som är till för att prata om skolrelaterad stress bland annat. Det finns många möjligheter för dig att få stöd om det skulle behövas!
Det är en del kvar av sommarlovet innan höstterminen drar igång. Jag vet inte vad du har planerat, men det är viktigt att inte låta skoloron vara ett mörkt moln över hela ditt lov. Fundera över vilka aktiviteter du mår bra av och vad du kan göra för att få återhämtning. Har du någon närstående som du kan prata med om din oro och som kan stötta dig? Oro växer lätt starkare när den inte får delas med någon som kan avlasta och hitta på trevliga saker tillsammans med.
Lycka till och väl kämpat med att komma in på den gymnasielinje du ville!