Ångest under lovet
Hej!
Alltså så här är det just nu, jag har för snart en månad sen fått sommarlov och jag har varit exalterad att få sommarlov flera veckor innan sommarlovet.
(Jag har gått till bup i snart ett halv år)
Men i alla fall, nu hela sommarlovet har jag haft ångest varje dag, varje dag och har aldrig haft så att jag från jag vaknar t jag ska sova ha ångest. Jag vet inte vad jag ska göra och jag skadar mig mer och mer och det blir värre och värre. Jag har undvikit att vara med kompisar, inte orkat något. Har inte haft lust att gå ut, klä på mig, på min födelse dag tillomed mådde jag skit.
Hon på BUP jag går till har semester och jag vet inte vad jag ska göra, klarar inte av detta nå mer...
Maksim

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss när din ångest har stegrats sedan sommarlovet börjat. Vet du att man kan må bättre men faktiskt också sämre under loven: Du är inte alls ensam om att få det svårare när tiden inte längre är strukturerad av närvaro i skolan, läxläsning, vissa andra aktiviteter man kan ha till vardag.
Att du har en pågående behandling underlättar att du ringer till mottagningen. Även om din ordinarie behandlare är på semester finns det andra i tjänst och det är BUP:s skyldighet att ta hand om de barn och ungdomar vars tillstånd försämras under en sådan period.
Vet dina föräldrar om att du mår så pass dåligt nu under lovet? Det är rätt så viktigt att du får hjälp av dem. Det du eller dina föräldrar omgående ska göra är att ringa till BUP. Ni ska säga att du har fått en mycket hög ångest från morgon till kväll och att ditt självskadebeteende också blivit sämre. Du måste kunna få en påfyllning av behandlingen även om det blir en annan person du möter denna gång. Och om du mår så pass dåligt som du beskriver, om du har blivit till och med så på pass orkeslös att du knappt går ut kan man även behöva komma på BUP:s akutmottagning.
Jag tror att du redan vet vad du själv skulle kunna göra under dagtid. Det sämsta är att stanna hemma som du gör. Din ångest bara växer av ensamhet. Så även om det känns jättemotigt för dig vill jag uppmuntra dig att gå ut, ta en promenad på egen hand om du inte vill träffa någon. All kroppslig aktivitet kan mildra din oro och ångest och är avgjort bättre än att skada din kropp. Detta är råd helt oberoende av att ni omgående ska kontanta din BUP-mottagning.