Livrädd för att dö av en sjukdom
Hejsan, jag är en 15årig tjej som levt med ångest i över 5år. Jag slutade nian för 3veckor sedan och under den årskursen kände jag inte av någon ångest överhuvudtagt. Nu har jag sommarlov och precis slutat sommarjobba, jag är extremt rastlös. Min ångest har kommit tillbaka och jag är livrädd för dö av en sjukdom eller dö i sömnen. Jag inbillar mig också att jag lider av en hjärntumör, vilket jag gjort i över 2år. Jag har några frågar.
Varför har jag alltid ont i huvudet?
Skulle man överleva med en hjärntumör i över 2år?
Och hur ska jag kunna få bort tankarna av att dö i sömnen, jag vågar knappt gå och lägga mig längre.
Hur stor sannolikhet är det att jag har en hjärntumör?
Skulle vara jättetacksam för svar, eftersom detta tar över mitt liv. Jag mår jättedåligt, och jag kan verkligen inte njuta av livet.
NA

BUP svarar:
Hej!
Du kämpar med huvudvärk och påträngande tankar som blir hindrande i din vardag. Du har haft problem med ångest i flera år, känt av minskade problem under det senaste året, men nu upplevt att ångest och oro kommit tillbaka. Då är det bra att du hör av dig!
Ångest är ju en känsla som är en del av livet, men när man lider av hur man har det och får svårt att hantera vardagen så kan man söka samtalsstöd. Det brukar kunna vara hjälpsamt för de bekymmer som du beskriver. Du är inte ensam om att få starka orostankar när det är dags att sova. Det finns bra hjälp att få!
Jag skulle rekommendera att du börjar med att beskriva dina bekymmer på en vårdcentral. Där kan man börja med att bedöma din huvudvärk och utifrån det rekommendera var du får fortsatt bäst hjälp för dina problem där du bor.
Som du säkert vet hör inte hjärntumörer till vanligheterna, men när du så ofta har huvudvärk är det bra att du får prata med en läkare. Behöver du glasögon?
Huvudvärk kan ha många orsaker, stress och spändhet till exempel.
Det kan man arbeta med i en behandling på BUP eller via en ungdomsmottagning. Jag lägger till lite mer information om ångest och oro. Börja sedan med att boka en tid på vårdcentralen och berätta om både din huvudvärk och din starka ångest, så får du hjälp vidare!