Är det fel på mig?
Hej jag har länge undrat vad som är fel på mig, att jag aldrig bara kan vara glad lixom jag har vänner en familj jag har pengar och lever i ett tryckt land. Skolan är en av de värsta saker jag vet. Jag är smar, bra på matte och bra på engelska men får shit betyg. Det är inte så att jag inte vet varför jag inte har bra betyg ut problemet är att jag inte har någon motivation. När vi får en läxa klarar jag bara inte av att göra den, speciellt inte större uppgifter då jag blir stressad och totalt siter i det. På vintern har jag även svårt att gå till skolan. Jag kommer sent nästan varje morgon. Jag känner mig nedstämd och undviker folk även fast det jag älskar mest är att vara med kompisar. Jag kan inte heller konsentrera mig på lektionen, jag somnar ofta eller bara tänker på annat. Jag är nästan konstant nedstämd på ett ungefär lite mer en halva året fast uppdelat i lite kortare perioder på nån eller några månader. Jag har haft stora problem och velat ta självmord men aldrig sökt hjälp eller sagt något till nån först nu. Jag har även svårt att sova och brukar ibland inte kunna somna alls så jag bara ligger och stirrar upp i taket och hoppas på att somna nästa natt. Vad ska jag göra? Är det nått fel på mig? Varför mår jag nästan konstant dåligt?
FlowerPower

BUP svarar:
Hej Flower Power!
Ett så fint brev du skrivit. Du är ordentligt plågad av din nedstämdhet och att du blir så passiv. Det är först nu du har sagt något - gäller det till dina föräldrar också?
Du skriver om din familj som en bra tillgång (bland andra), så jag utgår från att du har en OK relation till dina föräldrar. Föräldrar är jätteviktiga också när man hunnit bli 15 år.
Jag tycker du ska tala med dom om hur du mår och att ni tillsammans söker er till BUP-mottagningen där du bor. I din ålder har man sällan med föräldrarna i varje samtal, men dom behöver känna till kontakten och veta hur den utvecklas.
Det är inget ”fel” att må som du beskriver. Många har det som du och man kan få hjälp med det. Om du vill veta/läsa/chatta mer om frågor som handlar om att må dåligt så kan du gå in på BRIS eller Snorkel.
Jag lägger också till ett par artiklar och tidigare fråga som vi svarat på.
Så bra att du tagit det här steget och skrivit till oss! Fortsätt så och lycka till!