Vill inte bära slöja
Jag lever i en väldigt religiös familj, som tvingar mig att bära slöja emot vad jag vill.
Oftast blir jag dessutom slagen av mina föräldrar bara jag uttrycker mina tankar, detta för att ej nämna att jag även blir slagen pga vad ja pratar om med mina vänner (förhållanden, killar och liknande). I början hoppades ja på att de nån gång ska sluta men förgäves, och nu vill jag inte längre bo med de, samtidigt som jag ej vill att de ska fara illa, genom att sättas i fängelse eller så. Vad jag vet så får man som barn skyddad identitet men jag vill inte byta stad, skola mm. Finns det någon möjlighet att få hjälp på dessa standards?
Annonym

BUP svarar:
Hej!
Det är flera ungdomar som vänder sig till oss med det eller liknande problem hemma som du beskriver. Det handlar om föräldrar som i sitt hemland följde vissa traditioner men dessa traditioner begränsar barnens möjligheter att leva så fritt som andra barn och ungdomar i Sverige får göra.
Det betyder inte att barn och ungdomar får göra precis vad de vill och föräldrarna har det yttersta ansvaret för sina barn.
Men föräldrarna får aldrig slå sina barn och ungdomar ska ha större och större frihet i att bestämma över vilket liv de vill leva och vilka värderingar de vill följa.
Konflikten som uppstod i din familj är en av de svåraste och det är socialtjänsten (alltså inte BUP) som kan och måste hjälpa dig med det. Vi vet att det kan bli riktigt jobbigt för en ungdom att bryta sig ut ur en sådan familjesituation som du har.
Det är vanligt att ungdomen är rädd om sina föräldrar, vill skydda dem och dessutom inte heller vill lämna skola, vänner och allt man har i sin närhet.
Just dessa frågor kan socialtjänsten hjälpa dig med, ta ställning till och välja väg. De kan kontaktas genom att du går in på hemsidan för den kommun som du bor i.
Dessutom kan du också ta kontakt med elektra.fryshuset.se där man jobbar just med den här typen av problem som du har.
Du kan även kontakta BRIS och få vidare stöd och vägledning.