Ännu värre efter kamerasex
Hej. Är en tjej som lider av ångest och depression, har inte fått någon diagnos dock. Har så många problem i mitt liv dom, ångest, skam, hemligheter, ätstörningar, mitt sociala liv osv.
På sistone har jag haft otroligt många panikattacker, vet inte om det här är den rätta platsen å skriva om det här men har blivit tvingad till kamerasex. Tvingad å hotat, vill sätta stopp för det här men vet inte hur, skäms så otroligt mycket och jag vet inte vad jag ska ta mig till, kort efter får jag panik attacker, kan inte andas, kan inte tänka klart, mitt huvud fylls av självmordstankar och jag vill bara slita mina vrister eller skada mig själv, har dock varit ren av skadebeteende i nästan ett halvår. Känner mig otroligt smutsig, men jag kan inte ta mig ut eftersom rädslan kontrollerar mig. Har blivit hotad med mina föräldrar, mina ägodelar med mera. Om jag skulle kunna få tips från er, hur ska jag ta mig till och kontrollera mina ångest/panik attacker, jag kan inte kolla någon i ögonen, jag kan inte prata med någon eftersom jag känner att jag är så långt borta från alla, jag skäms, är smutsig och vill bara försvinna från mina problem, det känns som om jag berättar det här, då blir det en verklighet och inte bara på internet.
Har en dålig relation med min familj pågrund av min ångest och mitt beteende, vet inte hur jag ska prata med någon normalt. Vi har dåligt med ekonomi, lever en dålig livsstil, och det är så många problem.
Kan inte kolla mig i spegeln längre, allt jag ser är en äcklig, skadad, trasig människa, hur ska jag ens gå ut om människor ser samma sak som mig? Vet inte vad jag lider av, vet inte vad jag ska ta mig till längre, men jag mår illa och jag behöver hjälp. Om ni kan ge några råd, spelar ingen roll om vad, bara något.
Finns de någon chans att jag kan gå till BUP och prata om problem som dessa? Eller inte? Känns som om jag är inlåst i min egna lilla värld som är fylld med skam, ångest och rädsla, lådan är så liten att de känns som om jag kommer bli mosad snart, snälla, hjälp.
V

BUP svarar:
Hej V!
Du beskriver en situation där olika allvarliga problem hopar sig i ditt liv. Alla delar i sig skulle vara fullt tillräckliga för att du omgående ska söka hjälp och det är helt rätt att du börjar med att skriva till oss.
Låt mig först ge dig ett konkret svar på din fråga. Ja - du ska absolut vända dig till den BUP mottagning du tillhör! I din ålder kan du göra det själv. Jag tror att ni så småningom kanske kommer att behöva koppla in dina föräldrar (med tanke på vad du skriver om relationerna i familjen) men det kan komma senare efter att du och din blivande behandlare har kommit överens om det. När du ringer är det viktigt att du   säger som det är, ungefär så som du beskriver i ditt mejl. Alla delar är viktiga, dina panikattacker, ångest, och att du har varit utsatt för hot och tvingats till kamerasex och hur du mår på grund av det.
Jag vill också tillägga att det du har varit - eller fortfarande är utsatt för - är brottsligt. Ifall du behöver hjälp med att göra en polisanmälan kan du diskutera med den behandlaren du träffar. Men du måste får skydd direkt!
Därför är mitt förslag att om det är lång väntetid på BUP, så kan du också ta kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun och/eller vända dig direkt till socialtjänsten (gå in på kommunens hemsida för uppgifter).
När det gäller hot och utpressning är det viktigast att du blir skyddad.
Efter allt detta vill jag också säga att de problem du sedan en längre tid tillbaka har brottats med, alltså ångest, nedstämdhet, skam, ätstörningar, känslan av att du vill skada dig själv är allvarliga saker och det måste du få hjälp med, oavsett det känslomässiga kaos som du upplever till följd av kamerasex. Det du känner på grund av det är precis som man brukar känna efter en våldtäkt - skam, äckel, känna sig skadad, trasig, alla dina ord passar just för våldtäktsoffer. Att ha bli tvingad till kamerasex kan jämställas med våldtäkt.
Du måste få stöd och hjälp direkt med detta, det är den akuta delen i ditt lidande. Sedan behöver du ta tag i dina mer långvariga problem.
Sök hjälp direkt, så som jag rekommenderar ovan. Om du måste vänta på ett personligt möte kan du skriva till tjejzonen.se eller bris.se för att få stöd via chatt så att du inte behöver känna dig ensam  "inlåst i din lilla värld".