Vågor av overklighetskänslor
Jag har haft overklighetskänslor nu i flera månader, den första månaden var det mer intensivt men nu känns det liksom bara i bakgrunden. Men ibland kommer det som jättestarka vågor och det känns som om jag håller på att tappa greppet. En morgon vaknadejag och kände mig nästan besatt eller fångad och när jag kollade mig själv i spegeln kändes det inte som om det var mig själv jag kollade på utan någon annan. Det kändes som om jag försvann längre och längre ifrån min kropp, sen efter ca 1 timme börjde det gå över. Går på anti-depp, det här började innan jag fick dem. Har berättat för min läkare om detta och han säger att det är vanligt med overklighetskänslor vid depression, men jag tycker det är obehagligt när de här intensiva vågorna kommer. Vad skulle det kunna bero på? Hör inte röster och ser inte saker men ibland när detta händer ser det lite ut som om världen "rör" på sig.
yeah

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Det är mycket lätt att förstå att du tycker det är riktigt obehagligt att drabbas av sådana intensiva vågor av overklighetsupplevelser, som du beskriver. Det låter som de har minskat jämfört med tidigare, men att det fortfarande känns svårt, när de kommer.
När verkligheten försvinner så här så tappar du ju för en stund kontrollen över både dig själv och omgivningen. Det är sådant som känns både skrämmande och obehagligt för de allra flesta.
Jag tycker du ska ta upp dina overklighetsupplevelser igen med din läkare och också återigen beskriva hur kämpigt det här är för dig. Du skriver i brevet att du redan gjort det, men att du fortfarande undrar vad det här kan bero på.
Det är ofta så, att man kan behöva prata igenom samma sak flera gånger för att man tillsammans ska komma fram till något som stämmer för en själv. Du har så kraftiga och obehagliga symptom så att det är viktigt att du haft möjlighet att gå igenom dem grundligt med din läkare.
Tveka inte att prata med din läkare igen, hen är till för att hjälpa dig med de problem du har. Jag vet inte vad du har fått för ytterligare stöd och hjälp för din depression. Jag tror att du, liksom många andra i liknande situation, skulle kunna må bra av att få hjälp genom samtalsbehandling.
Varmt lycka till!