Något mörker inom mig
Hej. Jag har varit inne i en djup depression, nu känner jag för första gången på länge att jag mår ganska bra. Men ändå kan jag ibland känna när jag t ex dricker alkohol att jag vill dricka och blanda med tabletter. Det känns som att det ändå är något mörker inom mig som inte försvinner. Vad kan man göra för att få bort dessa tankar och är jag fortfarande inte frisk? Kommer man nånsin bli helt fri från depressionen?
M

BUP svarar:
Hej!
För att direkt gå till din fråga som du ställer är mitt svar lika allmänt: ja, man kan bli helt fri från depression, det finns otaliga exempel på det.
Sedan är det också mycket hoppingivande att du, efter en djup depression, mår ganska bra. Att du ändå fortfarande känner något obestämt "mörker" inom dig är ändå ett varningstecken. Speciellt om du försöker skingra detta mörker med hjälp av att blanda alkohol med mediciner.
Jag vill inte skrämma dig men det är ett klart riksbeteende för att hamna i ett så kallat blandmissbruk.Forskning visar att genom kemiska processer i hjärnan ökar detta blandmissbruk risken just för depression.
Jag kan ge dig två råd:
-Det första är att du motstår frestelsen att försöka självmedicinera (tillfälligt höja ditt stämningsläge) genom intag av alkohol och medicin.
-Det andra är att du vidare söker hjälp för att förstå vad det är för ouppklarade saker som gömmer sig i ditt mörker.
Det kan du kanske göra med hjälp av den vårdgivare som hjälpte dig med ditt tidigare depressiva tillstånd, eller söka vidare i Vårdguiden, eller vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.