Var kan jag chatta nattetid när ångesten blir som värst?
Vart kan man chatta om man är på gränsen till självmord mitt i natten? Hittar bara en som är öppen till 10 men det är på natten det blir som värst för mig och ångesten blir värre varenda jävla natt och jag vill bara prata med någon men inte på telefon.
Fuck

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga.
Jag har försökt hitta det du söker, men dessvärre måste jag göra dig besviken. Det finns tyvärr ingen chatt som har öppet nattetid. Jag har sett att det finns engelska och amerikanska chattforum som har öppet 24 timmar per dygnet, men eftersom jag inte känner till dem närmare så vill jag helst inte länka till dem här.Om du är bra på engelska skulle du själv kunna googla och se om du hittar något som verkar seriöst.
Självmordsupplysningen som jag tror du refererar till här ovan är ändå det forum som jag tycker du bör överväga att kontakta. För även om din ångest är starkast under natten när chatten är stängd, så tror jag att du kan vara hjälpt av att tala med dem ändå. Du har skrivit hit, vilket säger mig något: att det finns delar av dig som ser att livet kan vara värt att leva. Denna känsla skall du omfamna och använda till att få hjälp som du kan använda vid de där tillfällena när det inte finns någon chatthjälp att få men när ångesten håller på att ta över.
Jag vet inte hur det är för dig, men jag vet att många som har det jobbigt ändå har stunder som är mindre svåra till exempel  under dagen när livet rullar på med arbete, skola, kompisar och så vidare. Många tenderar då att förtränga det där svåra stunderna. Det är inte så konstigt, för vem vill hålla på och tänka på ångest när man mår okej? Men det är precis det man ska göra, tycker jag.
För även om det är så att ditt lidande är som störst under nattens mörka timmar och inte så påträngande under dagtid, så vill jag ändå råda dig att söka hjälp. Min önskan är att den hjälpen ska få dig att må bättre och att du skall kunna sova gott i stället för må dåligt och ha självmordstankar. Det är så värt det!
Du kan prata med skolkuratorn eller skolsköterskan som kan hjälpa dig vidare. Du kan också ringa oss på BUP. Även om det känns svårt att tala med någon på telefon eller direkt, öga mot öga, så vill jag att du ger dig själv en chans. Ge inte upp nu bara för att det inte finns någon nattchatt. Det finns människor som bryr sig och vill väl där ute och som kan hjälpa dig.
Ta väl hand om dig.