Ensam i Sverige
Hi. Sorry I am writing to you in English, I am currently studying Swedish and I cant speak it well enough to communicate. I am a 16 year old refugee girl, I came to Sweden alone. I left my family back home. i recently found out that my mom is sick and i am heart broken. i dont know what to do with myself. i am not near her and i cant do anything for her. When I was leaving my country she was already sick but now she is worse and there are no hospitals where she lives. if anything happens to her my little brother is going to be on his own and i cant do anything for him either. i feel so useless i can not help my family. I cant eat, I dont want to talk to anybody, i am just on my bed all day. i feel like i am going to lose the last 2 remaining members of my family. I am going to be so lonely. I will never be happy.
NHK

BUP svarar:
Hej NHK!
Tack för ditt mejl!
Du har skrivit på engelska men jag svarar ändå på svenska. Det kan vara svårt i början att skiva och uttrycka  tankarna och känslorna på svenska, men jag tror att du förstår när du läser en text på svenska.
Jag vill också säga att jag som psykolog på BUP har träffat många ungdomar som kommit till Sverige utan sina föräldrar. Jag känner igen det problem du skriver om. Många har berättat för mig om sin oro för familjen som fanns kvar i hemlandet eller i något tredje land. Att man saknar sina föräldrar och släktingar är i sig en svår känsla. Det blir ännu svårare om man vet att någon är sjuk och man inte kan vara med eller hjälpa på något sätt.
I en sådan situation är det jätteviktigt att du talar med någon i din omgivning. Jag vet inte om du bor på ett boende för ensamkommande eller om du bor familjehem. Om du bor på ett boende vill jag fråga: finns det någon i personalen som du har förtroende för? Någon som du känner och vet att hon eller han förstår din oro och kan stötta dig?
Det brukar finnas kontaktpersoner på boendena men man kan välja att tala även med andra i personalgruppen om man så vill.
Om du bor i familjehem finns det säkert vuxna där också. Men jag vet inte hur stort förtroende du har för dem som finns där. Går det att prata med dem? Eller om inte, så har du en socialsekreterare som kan ge dig stöd. Det finns alltid en god man för ensamkommande. Jag vet att en god man kan vara bra eller någon som du kanske inte träffar så ofta.
Alltså jag vet inte hur det är i ditt fall. Men jag vet att det är viktigt att du inte känner dig ensam med din oro. Det är viktigt att du hittar någon vuxen att prata med där du bor eller din socialsekreterare eller din god man. Om det finns någon sommarskola kan det även vara en lärare. Om du ligger på dit rum och inte pratar med någon vuxen kommer din oro bara växa. Därför är det så viktigt att du börjar prata om det som oroar dig.
När vi är ensamma med våra mörka tankar händer det att man bara tänker samma sak om och om igen. Men det finns andra tankar också. Det är möjligt att du inte kan göra något för din mamma och din lillebror just nu. Du tror att du förlorar dina kvarvarande familjemedlemmar. Det gör du kanske inte.
Vi vet inget om framtiden. Just nu tror du att det bara kan bli värre. Men det kan också komma nya möjligheter så småningom och du kan få återse både mamma och lillebror. Och du kan visst bli "happy again". Många ensamkommande ungdomar har berättat om hur svårt det var men att det ändå blivit bra för dem.
Men en gång till vill jag säga: tala med någon i din närhet. I samtal kan man hitta nya tankar, föreställa sig inte bara det dåliga alternativet utan också de bra möjligheterna. Och för att det ska blir verklighet måste du äta, röra på dig så att du inte tappar dina krafter. Jag tror att din mamma också vill det!
Ett tips till dig. gå in på Rädda barnen och klicka på Save the Children helpline tel:   0200-77 88 20.  Där kan du tala engelska eller möjligen även på ditt modersmål och få råd och stöd.