Var det en konstig fråga?
Hej. När jag var på en utredning om depression/panikångest frågade min manliga utredare mig om jag haft min sexuella debut, när hans assistent och min mamma gått ut ur rummet. När jag sa nej frågade han "är du säker på det?" och skrattade lite. Jag tyckte det var väldigt obehagligt och jag vet inte om det är en normal fråga. Är det det?
Undrar

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som att något gick riktigt fel i kommunikationen mellan dig och den person som skulle bedöma om du har depression/panikångest.
Du undrar om frågan om sexuell debut är en "normal fråga". Svaret är ja, vi brukar ställa denna fråga till ungdomar, det är inget konstigt med det. Men det är jätteviktigt att vi ställer frågan på ett taktfullt sätt. Det var hänsynsfullt och bra att du fick frågan när din mamma och den andra tidigare närvarande personen lämnat rummet. Jag kan tänka mig (det är bara en gissning) att din behandlare kände någon osäkerhet i din röst när du svarade och därför fick du en följdfråga. Men att småskratta var inte lämpligt.
Jag vet inte om du har återbesökstid hos samma person eller inte. Om du har det rekommenderar jag starkt att du tar upp med honom vilket obehag du kände i den här situationen.
Även om du inte har återbesökstid skulle du kunna ringa och be om en ny tid med motiveringen att det finns någonting som du vill tala ut om. Det är ingenting att skämmas för att göra det. Ett samtal är alltid en ömtålig situation och vi alla kan hamna fel med ett tonfall, en gest, någonting som blir sårande eller orsakar obehag. Att tala ut, klargöra missförstånd och be om ursäkt är det bästa sättet att reparera skadan som uppkom utan att det hade varit illa menat.
Däremot är det inte alls bra om du försöker vifta bort det och om det i framtiden hindrar dig i att bygga en förtrolig kontakt med en vårdgivare, eftersom förtroendet är grundläggande i alla typer av vårdkontakter.
Var inte rädd eller blyg nu - säg hur du har upplevt situationen. Ni kommer båda att bli lättade av ett klargörande.