Lider av paranoia
Hej. I ett par år har jag lidit av paranoia. Det har ibland gått i vågor men de blir bara värre och värre nu. Får olika "anfall" ofta som just då är för att jag tänker att folk ser mig eller att alla mina vänner o familj egentligen inte är de, utan några andra personer. Jag klarar inte kameror och jag börjar föreställa mig att min klocka kan vara en kamera nu.. Jag börjar bara bli trött på det här. Min mamma tar inte mitt problem på allvar och de har ändå gått så långt nu att jag vill skada mig själv och under en längre tid har jag inte velat leva längre. Men ingen tar det här på allvar och jag tänker inte leva såhär längre, jag vet inte heller om jag orkar. Jag har pratat med bris och dom tror också att jag kan vara deprimerad osv. Och jag vet att jag är 15år och tjej då det är mycket hormoner osv, men jag överreagerar inte när jag säger att jag vill inte mer. Jag orkar inte mer. Jag vet inte vart jag ska ta vägen längre. Snälla berätta vad jag ska göra..
Tack
Tjnh

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig när du mår dåligt. Klokt av dig att prata med Bris och fundera tillsammans med någon istället för att hålla dina tankar för dig själv.
Att ta hjälp när man mår dåligt brukar kunna vara en process och kan ta lite tid. Nu låter det som att du både vill och behöver mer stöd för hur du mår. Jag tror att det skulle vara mycket hjälpsamt för dig att få prata med någon ansikte mot ansikte som kan lyssna på dig och samtidigt bedöma vilken hjälp som skulle vara bra för dig.
Jag tycker att du ska ringa till BUP och berätta lite kort om hur du mår. Beskriv precis som du gjort i detta brev.
Att du känner dig nedstämd och orolig för hur du mår,
Att du känner dig paranoid och får overklighetskänslor.
Att det just nu känns så tungt att du funderar över hur du ska orka.
Dina symtom ska tas på allvar, men det är inte möjligt att vidare bedöma dem utan att träffa dig.
Till en BUP-mottagning kan du ringa själv eller ta hjälp av en vårdnadshavare. Tror du att din mamma kan stötta dig i att ta hjälp på BUP, trots att du känner att hon inte tar dig på allvar?
Ett sätt kan vara att berätta om att du skrivit hit och blivit rekommenderad att ringa till BUP. Till ett första möte går det bra att komma själv eller tillsammans med föräldrar.
Fortsätt kämpa mot tankarna om att skada dig själv och ta mer stöd!