Skuggorna följer efter
Hej!
I början av augusti 2015 så började jag se konstiga saker som tex skuggor av män mm. Jag trodde bara att jag såg i syne, så jag brydde mig inte så mycket om det. Det gick någon månad och jag började se saker igen. Jag var rädd och visste inte vad jag skulle göra. När jag frågade mina kompisar om de också såg "skuggan" så svarade dem nej. Tiden gick och jag började se fler saker allt oftare. Jag började också höra saker som läten som ingen annan kunde höra eller att någon ropade på mig. Det håller på så än idag. Nu kan jag till och med känna lukten av rök och bli helt galen för att jag tror att det brinner. Det här har påverkat mig väldigt mycket för att jag kan inte sova på nätterna för att jag är rädd, jag kan inte gå ut för att "skuggorna" följer efter. Jag vill kunna vara en glad tonåring som inte sitter inlåst på sitt rum hela tiden. Vad ska jag göra?
Rädd tonåring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev där du berättar om hur rädd och förvirrad du känner dig på grund av overkliga och hemska syner och röster.  Så här jobbigt som det är nu, ska du inte behöva ha det!
Du skriver att du frågat dina kompisar om de sett de skuggor de ser, men har du pratat med någon om dina upplevelser och hur du mår?
Sådana här saker ska du inte bära runt på ensam. Jag vet inte om du pratat med dina föräldrar, men det är viktigt att de vet så att de kan stötta dig till att få mer hjälp. Du skulle kunna visa dina föräldrar det här brevet om det känns svårt att berätta.
Du undrar vad du ska göra och jag tycker absolut att du ska ringa till en BUP-mottagning. De symptom som du beskriver är så pass allvarliga, och dessutom skrämmande för dig själv, att du behöver få en bedömning och hjälp snart. Du hittar kontaktuppgifter till den mottagning du tillhör på bup.se.
Till en BUP-mottagning kan du ringa själv eller med hjälp av en förälder. På telefon berättar man lite kort om hur svårt du har det. Då berättar ni på liknande sätt som du har gjort i detta brev.
Om du vill prata själv första gången på BUP, utan att dina föräldrar är med, så kan du be om det. Då kan det kunna ordnas så att du åtminstone en del av samtalet får prata med en behandlare ensam.
Något du kan tänka på är att ta hand om dig genom att anstränga dig för att bibehålla vardagsrutiner. Nu är det sommarlov med ljusa nätter och ledig tid, vilket kan ställa till det när man har svårt att sova. När man mår dåligt är det bra att hjälpa till genom att äta regelbundet och försöka sova på samma tider.
Det kan låta futtigt och kommer inte att vara hela lösningen, men är något du kan göra samtidigt som ni ringer för att få en tid på BUP.
Vänta inte mer på att ta hjälp utan ring - det finns bra hjälp att få!