Trichotillomani
Jag tror att jag har trichotillomani. Jag vill inte berätta för någon. Jag vill bara bli av med det. Jag lider av det när ja sätter upp håret (spelar fotboll och innebandy). Och de påverkar allt jag gör. Men jag vill inte säga till nån alls om det eller ta hjälp av nån. Jag vill lösa det själv och låtsas som att inget hänt. Jag ligger och gråter på kvällarna för jag kan inte säga till någon. Snälla hjälp mig!
Anonym

BUP svarar:
Hej.
För att andra än du skall veta vad vi pratar om vill jag förklara att Trichotillomani handlar om att man inte kan låta bli att dra bort hårstrån. För den som är svårt drabbad av Trichotillomani kan det betyda att man får stora kala fläckar på huvudet, blir av med alla ögonfransar eller blir irriterad på andra delar av kroppen där håret dras bort.
Den bästa psykologiska behandlingen av trichotillomani går i korthet ut på att man identifierar situationer som hårutdragningen uppstår i, försöker att tidigt känna av de inre signaler som kommer före hårutdragningen för att sedan ”uppfinna” vad man kan ersätta hårutdragningen med (som gör det omöjligt att dra av hårstråna). Om man till exempel stoppar händerna i fickan är det omöjligt att samtidigt dra ut hårstrån på huvudet. De här inre signalerna kan man likna vid kliandet från ett myggbett innan man hunnit klia på det. Det kan vara svårt att klara av problemet själv eftersom man måste vara rätt envis och då är min erfarenhet att det är bra att ha hjälp och stöttning. Vi hjälper till med behandling av Trichotillomani på BUP om du trots allt skulle vilja ha hjälp.
Du skriver inte hur omfattande ditt problem är. Kan andra se ditt hårafall? I så fall kanske det är en mindre sak att söka hjälp än att fortsätta kämpa på egen hand. Jag får intrycket av att du skäms för ditt problem och därför inte vill prata om det. Jag tycker att det synd eftersom det inte är något att skämmas över. Problemet är inte så ovanligt, andra har drabbats och även fått hjälp mot det.
Om ditt problem inte är allt för svårt utan bara finns med dig på idrottsplan, då kanske det är tillräckligt att du spelar fotboll och innebandy med utsläppt hår.
Lycka till