Test pekar på Asperger och ADHD/ADD
Hej!
Jag tror att jag har Asperger och ADHD/ADD. Många test pekar på att jag har det men jag vågar inte säga det till mina föräldrar. Dessutom så gillar jag att inte prata om hur det känns och så för då mår jag konstigt och kommer typ bara gråta för ingenting t.ex om jag då går till BUP för att reda ut mer om det.
Calle

BUP svarar:
Hej Calle!
Så jobbigt det måste vara att tänka på om man har några tillstånd som innebär diagnos. Jag undrar vad som gör att du funderar på det?
Test på nätet brukar inte vara så pålitliga så man kan sätta någon diagnos på det.
Det viktigaste är hur vardagen fungerar, t.ex. om det känns bra hemma, eller i skolan och med kompisar. Fungerar något av det dåligt för dig? Förstår dina föräldrar det i så fall, eller dina lärare?
Jag undrar vad som gör att du inte vågar berätta för föräldrarna om vad som oroar dig. Tror du att de skulle bli arga? Eller ledsna? I så fall kanske det skulle vara lättare för dig att skriva hur det känns till dom.
Kanske finns någon annan vuxen som du tycker om och som du kan prata med. I skolan är läraren till för dig om det inte går bra, eller skolsköterskan, kuratorn eller psykologen. Både Asperger och ADHD/ADD brukar ge svårigheter som märks i skolan, så skolans personal är viktiga om det senare blir frågan om utredning.
I en utredning är det förstås viktigt att föräldrarna är med, men du kan ta hjälp av andra om det blir lättare att berätta för föräldrarna då. Om du skulle ha någon av dom här diagnoserna så är det viktigt att du och dina föräldrar får veta det, annars kan du inte få sån hjälp som du behöver.
Om du skulle komma till BUP så behöver du inte prata så mycket. Vi har träffat många barn som känner som du och vi har frågeformulär med frågor i stället för att prata, om det gör det lättare för dig.
Jag lägger till en artikel om vad som händer hos BUP. Det är förstås viktigt att du (eller föräldrarna) säger från början att du inte vill prata så mycket.
Ha ett skönt sommarlov och lycka till att få klarhet i hur du har det!