Svårt hemma, svårt i skolan
Hej jag är 15 är tjej
jag mår inte så bra för att för typ 2 år sen så bytte jag skola och jag fick gå om 5:an så jag går i en klass där alla är 02:or förutom jag som är då 01:a. Ingen i min klass gillar mig dom brukar kalla mig för saker som ful mongolin hora dryg. Jag har pratat med lärarna med dom kunde inte hjälpa mig. Nu går jag i 7:an och efter sommarlovet så kommer jag börja i 8:an den här året gick inte så bra för mig för att jag har börjat skära mig och jag haft självmordstankar väldigt länge nu. Jag har också ätstörningar, jag har skolkat jätte mycket från skolan men det är bara för att jag känner mig inte trygg i skolan. Jag har pratat med mina vänner om det men dem har tröttnat på mig. Jag har inte bästa familjen heller som kan förstå. Dem är religösa och enligt dem så får jag inte ha en pojkvän heller. Mina föräldrar kommer bli sjukt besvikna på mig om dem vet att jag skär mig. Men jag och min familj har inte så bra relation vi brukar bråka varje dag och jag brukar bli kallad för massa saker. Och det finns några som har sagt att dem önskar säg att jag dör så att kan bli bättre utan mig asså jag förstå inte vad jag har gjort för att alla ska hata mig.

BUP svarar:
Hej!
Jag måste erkänna att jag blev mycket berörd av hur svårt du har det båda hemma och i skolan. Det är de två viktigaste områdena i en ungdoms liv och om det inte fungerar någorlunda bra där blir det otroligt svårt för ungdomen.  Jag försöker nu säga något om hur du skulle kunna hitta stöd och hjälp, för det behöver du få. Det värsta av allt är om du känner dig ensam med alla dessa problem du beskriver. Det är starkt av dig att du skriver till oss och det betyder också att du har krafter att kämpa för att du ska få det bättre.
Att du skär dig och har självmordstankar är mycket allvarligt och jag tycker att du ska samla mod och kontakta ungdomsmottagningen i din hemkommun. De möter ungdomar med väldigt olika problem, även sådana som du har. Ditt kan man gå utan att föräldrarna skulle bli inkopplade.
I din ålder kan man också på egen hand ringa till den BUP-mottagning man tillhör (du hittar mottagningarnas adress på vår hemsida). Då kan du bara säga att du har självmordstankar och skadar dig själv och vill komma utan att dina föräldrar direkt blir kontaktade.
Jag bifogar här även en länk till socialtjänsten som man kan vända sig till om man har det mycket svårt hemma.
Jag tycker att det är bedrövligt att du inte fått hjälp av lärarna i skolan trots att du är utsatt för verbal mobbning. Det är deras skyldighet att se till att du inte ska ta emot skällsord och taskiga kommentarer. Det är inte konstigt att du skolkar när du har det så i skolan. Ingen har lust att gå till ett ställe där man behöver höra nedsättande anmärkningar. Nu är det lov, det är inte mycket som kan göras i denna fråga just nu. Men jag rekommenderar att du går till skolkurator/skolsköterskan när skolan igen börjar. Vet du att du kan även gå till rektorn och berätta att du inte har fått hjälp mot mobbningen.
Jag vet att det är oerhört svårt att du inte känner stöd och förståelse från dina föräldrar. Att leva i en bråkig miljö är otroligt belastande. Och det blir inte lättare att dina föräldrar inskränker din frihet för att de åberopar sin religiösa tro. Det är du tyvärr inte heller ensam om. Om du går in på umo.se och klickar på fönstret "Familj" hittar du mycket information och råd angående denna fråga.
Jag vill avsluta med att säga: ge inte upp hur svårt det än känns! Du är en värdefull ungdom som har det svårare än vad en ungdom skulle behöva stå ut med. Men det finns hjälp att tillgå även om jag inte kan lova att alla dina problem kommer att bli lösta i en handvändning. Nu är det ändå jätteviktigt att du inte känner dig ensam och får stöd på det sättet jag har rekommenderat.