Vill inte ha medicin
Kan Bup tvinga någon att dom måste köpa ångestdämpande  jag vill inte ha det  jag har ADHD men jag vill få kunna få hjälp utan medecin jag skär mig  tänker på självmord hur man kan göra  det   jag orkar inge mer tyvär
Mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Även om du skriver kort och bara ställer en konkret fråga förstår jag mycket väl hur ledsen och förtvivlad du är. Det korta svaret på din fråga är att BUP inte kan tvinga dig att ta någon medicin (förutom om du står under tvångsomhändertagande vilket är ytterst sällsynt och brukar vara bara ganska kortvarigt). Nej, BUP kan bara i överenskommelse med vad den bästa vården i ditt fall är, rekommendera, skriva ut recept men inte tvinga dig.
Däremot är det jätteviktigt att BUP förklarar varför en viss medicin skulle vara bra för dig. I de flesta fallen brukar man rekommendera en kombinerad behandling dvs både samtal, medicin och eventuellt annat stöd i skolan. Att du har både ADHD och självskadebeteende och dessutom brottas med självmordstankar är komplexa och allvarliga problem som kan kräva just en sådan kombination av behandling. Enbart medicin räcker oftast inte men det kan vara så att också medicin behövs som en del i behandlingen.
Alla frågor som gäller din behandling måste du och dina föräldrar tillsammans diskutera med din behandlare på BUP.  Det är viktigt att de förstår hur ledsen och förtvivlad du är och motiverar och planerar din behandling tillsammans med dig och dina föräldrar.  Du måste kunna förstå meningen och nyttan av olika delar av den rekommenderade behandlingen.