Har det inte så bra i familjen
Jag är en 12årig tjej som har ätstörning och har det inte så bra i familjen.
min familj är en religiös familj som inte ger mig de friheten jag behöver, de vill att jag ska slöja och vara den dottern de hade önskat sig och jag prövade så i 5an och blev utfryst och "efter" av mina egna vänner, jag skämdes.
när jag slutade med slöjan blev pappa skit arg och mamma besviken, jag har inte kunnat bäretta för dem hur jag kände för att de skulle aldrig fatta, de levde under en tid där tjejer inte hade rätt att göra nått och är "efterblivna" jag bråkar med dem ofta väldigt ofta. Men jag vet att de älskar mig och jag älskar dem. Ändå skulle dem aldrig förstå mig..
nu är det bara några dgr kvar i åk6, jag har kommit nära många nya personer/vänner. Jag va kär i en kille och han fick reda på det och brydde sig inte ens och efter det har jag/ jag vet att jag är ful och tjock, jag har försökt att ta självmord flera gånger
jag är inte stark inne så jag skulle aldrig kunna säga något till någon och jag tror inte att någon skulle varken förstå eller kunna hjälpa mig men jag ville få ut mig det jag hade i hjärtat, jag har haft det där i ett år nu och har gjort hämska saker som ingen skulle kunna tro
vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad starkt av dig att skriva och berätta trots att du känner dig osäker på vad som kan hjälpa. Genom att skriva hit har du ju faktiskt börjat att sträcka ut en hand och känna dig för kring vad som skulle kunna vara bra för dig. För det finns flera möjligheter till stöd.
Att ha föräldrar som ställer krav utifrån kultur och religion är inte enkelt. Det är inte konstigt att du känner en vilsenhet i dig, när den de vill att du ska vara inte stämmer överens med den du är. Många har hittat vägar i detta, trots att det kan kännas svårt. Det kommer du också att göra. Men att du försökt ta livet av dig och har en ätstörning är allvarligt. Det behöver du hjälp med.
Även om man mår dåligt nu, betyder inte det att det alltid kommer att kännas likadant. Samtal med någon som är van att möta barn och unga kan ge nya perspektiv och tankar på en svår situation. Genom att prata mer så kommer du också att märka att du inte är ensam om att må dåligt, ha gjort hemska saker eller ha en svår familjesituation. Att minska känslan av ensamhet och få ta del av den kraft som finns i att dela sin situation med andra kommer att vara bra för dig.
Via en tjejjour kan du komma i kontakt med andra med liknande erfarenheter som dina, chans att prata eller bara lyssna till andra, kanske träffa nya vänner och få prata med kloka vuxna - oftast unga kvinnor.
Du skriver inte var du bor så jag kan inte tipsa om till vilken tjejjour du ska vända dig till.
Men om du mejlar till Umo.se -ungdomsmottagningen på nätet och skriver var du bor så kommer de kunna ge bra tips. De har också möjlighet till samtalskontakt ansikte-mot-ansikte för unga över 13 år om eller när du känner dig redo för det.
Hjälp för din ätstörning är även något som skolsköterskan kan hjälpa till med som ett första steg. Vi som arbetar med barn och unga är vana vid att lyssna till och prata om liknande bekymmer som du har.
Det finns hjälp - ta den!