Möjligt under 18 att få elbehandling?
Hej.
Är det möjligt för en ungdom under 18 att få elbehandling? Jag är snart 16 och har varit deprimerad och hemma från skolan i 2,5 år. Det känns nämligen som att ingenting hjälper, ingen medicin funkar och jag orkar inte heller börja med den normala vardagen igen. Tack i förhand.
Linnéa

BUP svarar:
Hej!
Du har uppenbarligen en svårartad depression som kräver långvarig behandling. Tyvärr är du inte ensam om det. Tålamod, uthållighet och professionell hjälp brukar ändå ge resultat även om det ibland kan kännas svårt att behålla hoppet och kämpa vidare.
Elbehandling brukar man vara restriktiv med även hos vuxna. Men det är ett behandlingsalternativ som man har när man uttömt alla andra metoder. I princip är det inte omöjligt att använda elbehandling även under 18 år. Men konkreta frågor om behandlingsalternativ måste alltid diskuteras med den behandlare som har ansvar för din behandling.
Jag tycker att du ska ställa frågan till din ansvariga behandlare och diskutera argumenten för och emot. Du kan inte själv bestämma över vilken metod man väljer för att hjälpa dig, men du har rätt till att veta vilka vägar som finns och vara med i diskussionerna kring alternativen.