Medicin och alkohol
Jag äter 72 mg av Methylphenidate och undrar några saker.
Hur lång tid det ta innan den går ur kroppen?
Om jag ska dricka är det bättre att ta medicinen och vänta tills den har gått ur kroppen eller hopp över den den dagen?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det finns inget generellt svar på din fråga. Hur snabbt eller långsamt en viss medicin går ut ur kroppen beror delvis på vilken sorts medicin man tar - det kan variera även om det verksamma ämnet i medicinen är samma. Men det är kanske ännu viktigare hur snabbt eller långsamt just din kropp bryter ner medicinen.
Helst skulle jag vilja säga att det är bäst att vara extremt återhållsam med alkohol om man regelbundet tar medicin. Men jag vet också att det vore lite naivt av mig att kräva att du totalt avstår.
Det jag rekommenderar är att du uppriktigt tar upp din fråga med din läkare. Då kan du få mer information som också tar hänsyn till dig som individ.