Alllt känns bara svart och hopplöst
Hej!
För några veckor sedan försökte jag att ta mitt liv genom tabletter! Jag åkte ambulans och berättade sanningen för ambulanspersonalen att jag inte orkade leva längre och därför gjorde jag det! Men eftersom jag hade blivit "frisk" eller vad man ska säga så fick jag tid hos BUP. Där berättade jag att jag inte ville ta mitt liv men att jag gjorde det för att jag mådde dåligt och jag var inte riktigt helt ärligt i depression bedömningsformuläret som jag gjorde och inte helt ärligt när hon frågade frågor. Det var jätte dumt av mig, men anledningen var att jag inte ville vara "sjuk" jag försökte måla upp en fasad.
Hon sa att jag stå i kö för samtalskontakt, men efter ett tag ringde dom och sa att jag inte skulle få det längre. Jag har mått sämre efter det så jag ringde till vårdcentralen och fick en tid där. Där berättade jag hela sanningen om hur jag verkligen mådde, att jag inte ville leva osv och att jag inte var så ärlig i det där samtalet hos bup. Läkaren sa att han skulle ringa BUP igen och förklara hur det låg till. Han sa sedan att en på BUP skulle ringa mig under dagen. När BUP ringde sa kvinnan in princip att jag skulle kontakta ungdomsmottagningen.
Jag har berättat för mina föräldrar 3 gånger nu att jag är homosexuell och det har absolut inte accepterat det. Varenda gång jag har berättat har det varit "försök och va med tjejer" "glöm bort tanken". Senaste gången sa jag att det skulle lösa sig på något sett och att vi inte skulle prata om det, för att jag orkade inte med allt bråk och tjafs som var hemma.
Jag har nu i flera månader mått väldigt dåligt, inte kunnat koncentrera mig på något nästan, sjölvmordstankar, allt känns bara svart och hopplöst, jag känner mig orolig,allt är bara värdelöst och jag känner mig också värdelös. Jag misstänker nu att jag har fått en depression och skulle gärna vilja få hjälp? Jag antar att det beror på det här med mina föräldrar. Men om jag har en depression kan jag inte få hjälp hos BUP? Dom säger ju att jag ska gå till ungdomsmottagningen, för det finns väl hjälp att få för depression eller har jag fel?
Tacksam för svar
Lamp

BUP svarar:
Hej!
Ett självmordsförsök är alltid allvarligt och jag undrar hur du tänker nu. Skulle du igen kunna göra ett nytt försök om du mår tillräckligt dåligt, eller tänker du att du inte ska göra det igen - oavsett hur dåligt du mår?
Om dina självmordstankar börjar övergå i att planera ett självmord måste du söka akut hjälp. Om du har starka självmordstankar har BUP skyldighet att ta emot dig akut och du kan alltid ringa Mind- Självmordslinjen tel. 90101
Du skriver inget om hur dina föräldrar reagerat på ditt självmordsförsök. Förstår de hur dåligt du mår? Förstår de varför du velat ta ditt liv? Eller har du ”målat upp en fasad” inför dem också?
Jag tycker du ska vara ärlig mot dem, så att de verkligen förstår hur dåligt du mår. Att du är homosexuell kan varken de eller du göra något åt och det kommer de nog att förstå och acceptera med tiden.
Men allt detta påverkar dig negativt och du gör rätt i att söka hjälp nu. BUP har hänvisat dig att söka hjälp på en ungdomsmottagning. En ungdomsmottagning kan vara ett bra ställe både när det gäller att behandla en depression och också för att prata om problemen med dina föräldrar. Du skulle kanske kunna få hjälp med hur du ska hantera dem framöver, utan förlora självaktning och respekt.
Men om du i första hand skulle vilja komma tillbaka till BUP, tycker jag att du ringer igen tillbaka till BUP och säger att du vill komma för ett samtal där du får berätta hur du verkligen mår.
Det viktiga är kanske inte vart du kommer utan att du får någon som kan hjälpa dig må bättre och där också dina föräldrar kan få hjälp och stöd både för att förstå dig bättre men också att hjälpa dig med att du mår dåligt.