Rädsla för att kräkas
Hejsan.
Jag lider av emetofobi sedan jag var runt 10-11 tror jag. Detta började med att jag spydde av hostan jag hade då när jag var runt 7-8 år. Spydde då av att jag hostade för mycket och ett par år senare såg jag en video på en kille som spytt. Det var då jag förstod att jag hade fobin. Nu begränsar detta mig. Inte så grovt att jag är hemma hela vintern och inte kliver utanför dörren men på ett sätt som gör att jag dubbelkollar allt jag äter. Kollar om bäst före datumet har gått ut. Är den nära dagens datum slänger jag allt utan att ens ha luktat på det. Vågar knappt gå in på offentliga toaletter, tar aldrig i handtag och håller för näsan och munnen. Träffar aldrig en person som är det minsta illamående. Äter absolut inte skaldjur och äter inte kött eller kyckling förrän jag noggrant granskat den.  På bussar har jag även börjar hålla andan för jag tror att det kan komma bakterier in den vägen från folk som kan ha smittats. En gång när min pappa mått illa hade han spytt med flit för att få bort illamåendet (han hade blivit matförgiftad så ingenting smittsamt). Fick då panik och började gråta jättemycket, fick hjärtklappning och jag stelnade till is och fick verkligen panik. Låter detta som något som behöver "behandlas" eller är det inte så "grovt" så jag kan låta det fortsätta så här? Gör nästan allt för att få bort detta. Borde jag söka hjälp eller ska jag låta det vara?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver hur du begränsas av din rädsla för att kräkas och hur mycket du undviker och tänker runt detta. Många beskriver liksom du att problemen började med någon viss händelse som skapade starkt obehag.
Rädslor eller fobier finns det god hjälp att få för och jag rekommenderar att du tillsammans med dina föräldrar tar kontakt med vårdcentralen eller BUP för att prata mer kring dina bekymmer.
Be en förälder kolla upp vilken hjälp som finns där du bor och boka en tid. Jag lägger till lite mer information om rädslor och fobier och hur bedömning och behandling går till.
Ibland hjälper det att träffa en psykolog en gång, ibland behöver man ses flera gånger. Många känner att de är hjälpta av att få prata om rädslan och hitta sätt att utmana och hantera den!