Inte nöjd med min utredning
Hej! Det e så att jag har gjort en utredning i skolan eftersom i skolan funkade jag inte var bråkig stressad varje dag kunde ite sitta stilla koncnetration fanns saker blev inte gjorda i skolan  så skolan undrar vad dom skull göra med extra stöd anpassningar o allt men tillsist gjorde jag utredning o där var jag oxå väldigt ofokuserat tog det ite seriöst o kunde ite koncnetration mig så långa tider som testerna pågick men till sist visade det sig utvecklingstörning så dom påstår att jag e handikappad o allt sånt att jag inte klarat av saker som sexåringar skulle klarat i testerna skulle tioåringar klarat bättre än jag jag kände mig utsatt när dom satt o så men saken e jg tror ite det utvecklingstörning för i grundskolan har dom alltid sagt ngt form av adhd för jag visade alla systomen på adhd men vet ite vart den hära utveckling grejen kom e ite nöjd med denna utredning vad kan jag göra om jag vill göra en utredning av adhd för jag tror det e d jag har
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Dina tankar kring den utredning du har gjort är viktiga. Bra att du hör av dig och undrar vad du ska göra av dem! Det är inte lätt att få höra de saker du fått höra och på så sätt förstå man din känsla av vara utsatt.
Att få en utvecklingsstörningsdiagnos kan kännas tufft. Det är ett gammaldags och dåligt namn på svårigheter som i sig inte är konstiga.
Numera brukar vi därför benämna svårigheterna som intellektuell funktionsnedsättning och det viktiga är ju att bra stöd kan komma att ges i skolan. Du behöver få ställa dina frågor kring utredningen till de som gjorde den och berätta om dina funderingar kring ADHD.
Ta gärna hjälp av dina föräldrar att se till så att ni får ses igen och prata kring detta.
Kom ihåg att du är du, oavsett vilka diagnosnamn som ställts!