Tänker ofta på självmord och att skada mig själv
Hej, jag är en 12 årig tjej och jag undrar om jag är deprimerad eller har en ätstörning. Ibland så undviker jag att äta under en hel dag, sedan ger jag upp och hetsäter sent på kvällen. Jag äter så mycket jag bara kan och sen inser jag var jag har gjort och börjar gråta. Jag tänker ofta på självmord och att skada mig själv. Att se att jag har gått ner i vikt känns som det ända som är bra i mitt liv just nu. Har gått ner 2 kg på en vecka och jag vet inte varför jag gillar det, men det gör jag. Jag tycker att jag är tjock, även att jag är underviktig (ser inte underviktig ut) Alla mina kompisar är smala och jag blir typ ledsen när de äter hur mycket de vill utan att bli tjock som jag. Känner mig ledsen och trött hela tiden och kan typ inte ställa mig upp utan att bli snörrig. Har också problem med att sova, sover typ 5 timmar per natt (har läst att i min ålder ska man sova mist 9 timmar per natt och det har inte hänt på ett år) Jag vill inte att mina föräldrar ska veta och därför vill jag inte gå till bup, men jag tänkte att jag kunde göra såhär istället. Finns det något bra test online som man kan ta eller MÅSTE man gå till en doktor?
Den ledsna tjejen som inte vet

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du börjat fundera på vilka diagnoser du kan ha och att du börjar leta online om dina problem. Det låter som du börjar tycka att dina problem nu är så stora att du börjar undra om du kan få hjälp må bättre.
Om du inte äter under dagen är det väldigt lätt att börja hetsäta, som du beskriver. Så om du kan börja äta mer regelbundet dagtid, slipper du att hetsäta och må dåligt över det.
Eftersom du är trött, underviktig och snurrig tycker jag att du ska låta läkarundersöka dig och då kan du också berätta om dina sömnproblem.
Sömnproblemen kan hänga ihop med hur du äter, men kan även ha andra orsaker. Eftersom du är 12 år måste dina föräldrar hjälpa dig till en vårdcentral.
Du undrar om du är deprimerad eller har en ätstörning. För att få en diagnos måste du utredas på en mottagning som kan ställa dessa diagnoser. Det kan du inte göra online själv.
Men det viktiga är kanske inte själva diagnosen utan hur du mår och att du berättar att du mår väldigt dåligt. För mig står det klart att du behöver hjälp för att må bättre och att börja äta mer normalt igen.
Du vill inte att dina föräldrar ska veta hur du mår. Varför det? Varför vill du inte ha deras hjälp att må bättre? Du blir väldigt ensam och jag tror du behöver hjälp för att komma ur de problem du beskriver.
Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar hur det står till så att de kan hjälpa dig till någon form av hjälp.
Du skulle kunna söka hjälp både på BUP eller en ungdomsmottagning där du bor.
Om du inte känner dig beredd för att ta det steget kan du få hjälp och stöd genom att chatta på Tjejzonen.
Du kan också ta reda på lite mer om ätstörningar på ätstörning.se
Lycka till!