Har svårt att ringa upp människor jag inte känner
Hej! Jag har väldigt svårt för att ringa upp människor jag inte känner. Jag har absolut inga problem med att ringa upp/prata med familj, släkt eller vänner. Men så fort det kommer till "främmande" människor blir jag jättenervös och får ibland lite hjärtklappning. Jag har flera gånger börjat gråta på grund av att jag inte vill ringa och undviker i alla lägen att ringa. Det som ställer till det för mig nu är att jag är i jobbsökarperioden och måste kunna våga ringa. Vet också att KBT är bra med vet inte hur jag på egen hand ska kunna komma över detta. Hatar verkligen att ringa upp folk och det känns som om ingen förstår att jag tycker det är jättejobbigt! För andra kan det verka som en bagatell bara. Jag får också fruktansvärt mycket ångest efteråt för att jag inte har ringt. Får även ångest när jag ser att ett nummer har ringt mig som inte är inlagt i min telefon, ringer nästan heller aldrig upp detta nummer utan väntar på att de ska ringa tillbaka.
Jag är så fruktansvärt rädd att detta ska ställa till det för mycket för mig nu när jag ska börja söka jobb. Och det funkar inte heller att bara tvinga mig att ringa för då blir jag bara stressad och börjar gråta. Vet inte vad det är jag är rädd för. Det bara börjar snurra i huvudet av tankar och jag börjar oftast också skaka när jag väl tagit mig modet att ringa. Snälla snälla hjälp mig, vet inte vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra för att bli av med detta. Tycker det är fruktansvärt jobbigt. Kan gå flera dagar för att mentalt förbereda mig för att ringa ett samtal och vill inte ha det såhär då det tar fruktansvärt mycket på mina krafter. Behöver er hjälp!
en arbetslös med ångest inför telefonsamtalen

BUP svarar:
Hej, det låter jobbigt att ha sån ”telefonskräck”. Eller egentligen inte telefonskräck eftersom du kan prata med dem du redan känner. Undrar vad det är som gör det speciellt att prata med främmande? Du verkar känna till att det finns hjälp att få men vill klara detta själv.
Om jag var du skulle jag till att börja med försöka förstå vad det är som gör det så läskigt att ringa. Är det okända, att inte veta vilka svar och frågor du får, är det prestationsångest, är det att göra bort dig eller något helt annat? När det börjar snurra i huvudet av tankar, kan du stanna upp och ta reda på vilka tankarna är? Kanske att du i så fall kan hitta svar på de tankarna.
Så ett tips- kan du träna telefonssamtal med någon du känner som ”spelar” exempelvis en arbetsgivare och försöker att svara i telefon så som en arbetsgivare kan göra. Efteråt kan du få tips eller återkoppling på hur det gick av ”chefen”.
Jag Googlade lite snabbt på ”arbetsintervju” och hittade en del som du kanske kan ha hjälp av som exempelvis http://www.intervjuaren.se.
Till sist- vad är det värsta som kan hända? I telefonen är du förstås rätt så anonym och även om du tycker att det gick riktigt dåligt så kan de faktiskt inte hända så mycket hemskt. Det värsta som kan hända är att du inte får jobbet.
Som du märker har jag koncentrarat mitt svar kring det som gäller att söka jobb och inte din allmänna olust att prata i telefon. Kanske du borde svara telefonförsäljarna (nummer du inte känner igen) och se det som en övning att prata med främmande. Bara du nu inte köper en massa saker som du inte vill ha.
När man tränar på den här typen av svårigheter är det bra att ha någon som kan stötta och hjälpa. Skaffa dig ett sådant stöd.
Lycka till!