Bup verkar inte vilja hjälpa mig längre
Hej.
Jag började gå till regelbundna besök hos bup i höstas och jag tycker att det har hjälpt mig något enormt. Mina föräldrar ser också skillnad och jag tycker verkligen att det har blivit en stor skillnad sedan i höstas. Jag har fortfarande ångest och dagliga självmordstankar men inte lika impulsiva och mörka som förut. Det har hjälpt mig att prata med någon hos bup och jag har förstått att det finns hjälp att få och att någon faktiskt vill hjälpa mig. Men nu, när jag verkligen behöver bup mer än någonting annat så finns dem inte där. Det är nämligen så att jag har varit frånvarande flera månader från skolan denna termin pga min depression och mitt mående. Och i höst ska jag börja igen, vilket jag behöver stöttning och tips med.
Men bup verkar inte vilja hjälpa mig längre. Mitt senaste besök hos bup var i slutet någon gång i april tillsammans med min pappa. Och jag kommer inte heller få någon tid innan sommaren verkar det som. Dem säger att det inte är någon ide att sätta upp en ny tid då jag ska byta behandlare och byta grupp vilket ger mig sjukt mycket ångest och jag blir riktigt rädd för förändring. Så just nu verkar jag vänta på en ny tid hos några andra behandlare men jag orkar faktiskt inte vänta längre. Jag behöver hjälp NU och inte efter sommaren. Mina föräldrar har pratat med bup men dem verkar inte vilja ge några fler tider även fast jag behöver det & mediciner får jag inte heller.. Jag känner verkligen att jag är nära ett återfall om jag inte får någon att prata med. Och mina självmordstankar och mitt självskadebeteende har förvärrats sedan i höstas. Jag faller bara ner mer & mer i det djupa mörka och jag tror inte att jag kommer att komma upp igen.
Mina föräldrar har inte pengar till att betala en privat psykolog och skolan slutar snart så jag kan inte gå hos min kurator som jag brukar gå till. Ungdomsmottagningen är också väntetid tror jag, men jag känner att jag inte vill prata med någon ny som inte alls förstår mig. Jag tror inte att jag kommer klara av det nya läsåret utan hjälp och stöttning, så hur ska jag göra? Snälla hjälp mig..
J:)

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Förhoppningsvis är de problem som uppkommit mellan dig, din familj och BUP ett kommunikationsproblem? Psykiska problem kan förändras - uppkomma och upphöra ganska fort och BUP kanske inte riktigt har förstått hur du mår nu utan är bara inne på sin höstplanering.
Du skriver att du har fått bra hjälp och mått mycket bättre men nu håller allt på att förändras och du känner att du faller bara ner i det djupa mörkret igen. Samtidigt har BUP planerat för hösten med nya behandlare. Kanske har din oro nu med den planerade förändringen att göra? Det kan vara svårt att avsluta en bra kontakt och det kan kännas svårt och osäkert att träffa nya behandlare. Men det brukar gå bra.
Dock oavsett vad det beror på så verkar du må allt sämre. BUP behöver veta att allt håller på att förändras för dig nu, att det inte längre är bra, att dina självmordstankar och själskadebeteende är värre än i höstas. Så jag tycker ni ska ta kontakt med BUP igen och berätta om hur du mår nu och att det är akut och du inte kan vänta till i höst. Höstplanering är en sak men det akuta läget nu är något annat. Jag tycker också att du ska träffa och prata med någon själv på BUP. Det är bra att dina föräldrar hjälper dig men det trots allt bara du som på ett bra sätt kan berätta hur du verkligen mår.
Jag tror att du kommer få en tid då du kan berätta mer utförligt hur du mår. Om inte kan ni vända er till någon annan BUP mottagning om det finns där ni bor. Ni kan gå till vilken BUP mottagning ni vill eller att ni tar kontakt med en vårdcentral där du bor. De brukar ha egna behandlingsalternativ eller kan hjälpa dig med att komma till BUP igen. Du nämner också Ungdomsmottagning. Det kan vara ett bra alternativ men förstavalet är naturligtvis BUP där du går/gått i behandling och där ni har en planerad kontakt i höst. Konstigt, tycker jag, om du däremellan inte skulle kunna få hjälp när du mår så dåligt som du beskriver. Så ge inte upp innan du får tillfälle att berätta hur du mår!