Vill bara sova i typ 100 år
hej bup.
jag är en tjej på 17 år som fick diagnosen ad(h)d, för typ 2 veckor sen efter ett utredning. jag vet verkligen inte vad jag känner, har jättesvårt att identifiera mig med diagnosen och när jag försöker "läsa på" mer om diagnosen hittar jag bara sidor som beskriver adhd som att inte kunna sitta stilla och hyperaktivitet. Vilket jag inte alls känner igen mig med. Har också diagnoserna depression och ångest, vet inte om det kan spela in i att jag aldrig beter mig "hyper". Har liksom haft min depression i stort sett sen jag var 11, så it kinda is all i know. jag har ju koncentrationssvårigheter och jag förstår att add är en typ av adhd men hittar typ ingen pålitlig bra källa att läsa mer om add. jag känner mig bara så förrvirrad och det ger mig så grov ångest, vill bara sova i typ 100 år. Plus att mina självmordstankar har blivit värre, jag vet inte vad jag ska ta vägen.
emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Om jag skall ge dig ett kort svar på dit brev är det; kontakta den som gjort utredningen för att få hjälp med hur de gjort bedömningen.
För en diagnos är en sorts bedömning, ett försök att beskriva något komplicerat som ibland kan vara svårt att fånga i några få ord. Och du är ju något mycket mer än din diagnos. Du är Emma med allt vad det betyder av unik personlighet, intressen, en egen historia, sammanhang som vänner/ovänner familj etc. Den diagnos du fått kan i bästa fall fånga en del av hur du fungerar, inte vem hela Emma egentligen är. Du nämner även att du är deprimerad och depression är ju också en diagnos. Det är nog mer vanligt än ovanligt att man uppfyller mer än diagnos. Poängen med diagnoser är att om man på ett tillräckligt bra sätt kan beskriva en svårighet, finns det bättre förutsättningar att hitta hjälp med problemet.
Jag tror att det du behöver är att den diagnos du fått bättre måste förklaras med koppling till den Emma och de problem hon har som finns beskriven i utredningen. Så än en gång, kontakta den som gjort utredningen för att få den bättre förklarad. Det är meningen att du skall ha hjälp av utredningen, inte att den ställer till det för dig.
Lycka till!