Svårt att ta tillbaks en diagnos
Min Asperger diagnos stämmer inte in på mig alls. Jag har vissa sociala svårigheter, men det har ju alla! Mina svårigheter som faktist påverkar vardagen är att jag inte har någon ordning alls på mitt liv. Jag bara glömmer saker överallt, försover mig och kan inte koncentrera mig. Det tyckte min psykolog passade in på att jag har Asperger... Det är säkert svårt att ta tillbaka en diagnos när de har pratat med mina föräldrar och genomgått ADOS-testet och allt annat som behövdes för att fastställa min diagnos.
Mina föräldrar har pratat med skolan om den hjälp jag behöver och börjat ställa in sig till att jag har sådana svårigheter som är typiska för Asperger, även fast det inte är mina svårigheter!
Jag får så mycket ångest kring det här varje dag för det känns som att jag ljuger och att jag bara har en diagnos för att få uppmärksamhet (vilket inte är fallet)!
Hur ska jag förklara för mina föräldrar att jag inte känner att den här diagnosen är ''rätt''?

BUP svarar:
Hej. Jag vet inte hur du fick reda på att psykologen gjort sin bedömning. Jag tror att du skulle behöva höra mer om varför du just du skulle passa in på diagnosen. Sen kanske du tycker att det ändå inte stämmer. Det handlar trots allt om bedömningar, inte sanningar. Man behöver inte stämma överens med alla beskrivningar i en diagnos för att ända bedömas uppfylla den.
Det här om att få uppmärksamhet tror jag att du behöver eftersom du trots allt har en del problem som du behöver stöd för att få ordning på. En diagnos kan vara ett steg på vägen att få den hjälpen. Eftersom diagnoser är något man bedöms uppfylla kan de även omprövas. En del gör förnyade utredningar och då kanske inte uppfyller diagnosen efter ett antal år. Då kan den tas bort. Man så att säga växer ur den eller man lär sig att leva ett bra liv trots att man har en del svårigheter. Jag tror dock inte att ny utredning är det första man bör tänka på när det gäller dig och det du har svårt med. Jag tycker att man bör fokusera på att ge dig den hjälp du behöver.
Jag tycker att du borde få möjlighet att få diagnosen och varför den passar dig bättre förklarad av den som gjort utredningen. Det kan vara svårt att förstå hur den som gjort utredningen menar om man, som det ofta är, bara får det förklarat för sig en gång.
Lycka till!