Vågar inte ens svara i telefon
Hej,jag undrar om jag har "social anxiety"..Jag skakar när en främling bara behöver fråga efter vägen osv.Jag kan inte vara i stora gruppmassor.Får panik när folk stirrar just på mig.Jag kan inte ens gå på roliga fester m.m om det är för många där.Jag rodnar väldigt mycket när folk stirrar på mig från en bil osv. Jag vågar inte ens svara på telefonen om ett främmande nummer ringer.Jag får ofta fråga syrran om hon kan svara.
Utanför det här,så är jag deprimerad väldigt ofta,och folk skämtar om det.Jag har haft självmordstankar väldigt ofta,men tänker på familjen.jag får ätstörningar när jag mår dåligt.mina armar ser ut som skelett just nu..
Min mamma funderar på att boka tid hos BUP.Behöver jag få hjälp?..
depressed

BUP svarar:
Hej ”Depressed”!
Du beskriver väl hur det kan vara att lida av social fobi (eller ”social anxiety” som det heter på engelska och du väljer att skriva). Det är ett lidande som är vanligt och som det också finns bra behandling mot.
Man kan inte räkna med att det skall gå över av sig själv. Det är vanligt är att det får större negativa konsekvenser för livet och blir värre om man väntar med att göra något åt det.
Det här alltså mitt egentliga svar på din fråga: sluta fundera och be mamma att ringa BUP för att söka hjälp. Det finns psykologisk behandling som brukar ge bra resultat för de problem du beskriver.
Du skriver även att du är deprimerad och mår dåligt på annat sätt. Tror du att det är en följd av dina problem med att vara bland folk eller kom den före? Vanligt är att depressioner kommer efter att man drabbats av exempelvis social fobi, eftersom ångesten påverkar och förstör stora delar av livet för den som drabbas.
Så igen - vänta inte med att söka hjälp och lycka till!