På senare tid haft besvär med självmordstankar
Hej
jag har på senare tid haft besvär med självmordstankar. Det tar över min vardag på det sätt att jag inte längre varken kan äta eller sova ä. Jag tänker på det konstant och börjar distansera mif från social interaktion. Jag har försökt ta mitt liv en gång men inte genomfört det pga ett oväntat ingripande. Och nu förstått en liten förståelse av innebörden. Detta skrämmer mig nåt oerhört mycket och vet inte längre mitt nästa steg samt så vågar jag inte riktigt hoppas att det ska gå över.
Sven

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver och undrar hur du ska göra. Du låter mycket pressad, orolig och osäker på om du kommer att klara av detta. Eftersom du redan nästan genomfört ett självmordsförsök tror jag du mått väldigt dåligt en längre tid.
Du skriver inget om hur det kommer sig att du mår så dåligt och inte heller om du kan prata med någon om din situation. Så jag antar att du är ensam med dina tankar och det är inte bra, för du behöver hjälp nu.
Eftersom dina självmordstankar håller på hela tiden behöver du få hjälp att komma från dem nu så snart som möjligt. Du behöver andrum från dessa tankar.
Du behöver också både kunna äta och sova igen. Och om du inte känner att du kan lita på dig själv behöver du någon som kan stötta och hjälpa dig när du mår så dåligt.
Du måste börja berätta för någon!
Jag vet inte hur öppen du kan vara med att du mår dåligt och har ständiga självmordstankar. Om du har någon i din närhet som du skulle kunna berätta allt eller en del för, skulle det vara det bästa. Även om du inte vill berätta om dina självmordstankar direkt kanske du kan prata om att du mår väldigt dåligt?
Finns det någon du kan börja prata med om hur du mår – förälder, skolkurator, skolsyster eller annan vuxen?
Du kan söka akut och omedelbar hjälp på BUP. Du kan också få hjälp på  en ungdomsmottagning där du bor. Eftersom du har allvarliga problem kommer dina föräldrar att informeras och det brukar vara bra, även om du nu kanske inte vill att de ska veta. Men det handlar ju om ditt liv och du måste se till att du får hjälp nu väldigt snart.
Även om du inte vill detta nu är det bra att du vet att du alltid kan vända dig till BUP akut när som helst och du ska då få hjälp omedelbart.
Kanske känner du dig inte riktigt beredd ännu? Om det är så kan du prata om din situation anonymt både på Bris och Mind-Självmordslinjen. Bris har telefonnummer 116 111 och öppet Måndag –Söndag 14-21 (Onsdag 17-21)
Mind har tel.90101 och öppet dygnet runt. Det finns också chattar både på Bris och Mind om du skulle föredra det.
Jag vill verkligen uppmana dig att ta kontakt med någon, så att du får möjlighet att berätta mer om dig själv och kan få mer hjälp och träffsäkra råd än vad vi nu kan ge dig.
Du måste börja ta emot hjälp från andra när du mår så dåligt. Du kan få mycket hjälp och du kan må mycket bättre.