Vill inte vara ensam hela livet
Hej!
Jag har en utlandsk foralder som jag nyligen flyttade till. I Sverige hade jag depression, och misstanker att jag ocksa har nagot annat, da jag ar valdigt osocial och ensam, men vet inte riktigt varfor. I Sverige kunde jag prata med mig sjalv och typ bara leva for olika filmer och saker, men horde aldrig roster och kande mig i ovrigt inte galen. Men sedan jag kom hit har jag borjat hora roster, och fick en psykos dar jag trodde att folk ville doda mig, bland annat. Tanker darfor pa att komma tillbaka till Sverige. Men innan jag bestammer nagot sadant skulle det hjalpa att fa en battre bild av vilken hjalp som finns att fa dar.
Vill verkligen ga pa universitet, och undrar om det finns behandlingshem som aven har utbildning, pa universitetsniva? Eller skolor speciellt for de med olika tillstand? Forstar inte hur jag ska ma bra pa en normal skola. Och kostar det att fa sadan har hjalp? Med alla problem jag upplever vill jag fa en korrekt diagnos och tror aven att jag behover mycket mer hjalp an en timme i veckan hos en psykolog. Undrar om jag kanske har schizofreni, men har inte fatt en diagnos an. Skulle aven vilja fa en battre bild av vilken typ av framtid jag kan vanta mig, nar jag har sa svart att fa vanner. Vill inte vara ensam hela livet och inte kunna arbeta.
Tack pa forhand!
M

BUP svarar:
Hej M och tack för ditt fina brev!
Jag tycker att du fint beskriver längtan efter ett bra liv med andra människor, utbildning och jobb.
Dina frågor är väldigt specifika och därför lite svåra att svara på. Jag tror dock att du behöver tänka i olika steg.
Till att börja med hur skall du få bästa hjälp för att bli frisk? Är det i Sverige eller i det landet du bor? Eftersom du skriver till oss i Sverige och också funderar kring att flytta tillbaks, antar jag att du gissar att den bästa vården finns att här.
De andra frågorna om studier och vänner och så vidare får du nog vänta med att lösa, eftersom ditt psykiska problem är viktigast att lösa just nu. Jag tror att du måste ta hand om ditt psyke först innan du kan fokuserar på framtiden.
När det gäller kostnader mm. antar jag att du har fri sjukvård om du är svensk medborgare. Det finns även en del överenskommelser mellan en del länder när det gäller sjukvård. Kan den förälder du bor med hjälpa dig med de här kontakterna och frågorna? Det låter som du har en stor börda på dina axlar att lösa alldeles själv.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) kan säkert ge dig och din förälder mer exakt information om vad som gäller.
Önskar dig lycka till.