Varför blir jag så sjukt arg och ledsen?
Hej. Jag är en tjej på 12 år men känner mig och ser ut som 15 . Jag  just nu tsm med en kille som är 15 år. Han är jätte snäll och vi har träffats och mina föräldrar tycker han är snäll!
För några dagar sedan var jag på ett "läger" med min klass där vi badade grillade och hade jätte kul. Mina lärare och klasskompisar vet att jag sjukt lätt blir arg och ledsen. Jag springer gärna iväg när jag mår dåligt och vill vara ensam. Min mästare sa att jag inte kunde det när vi var borta. Men en i min klass sa att jag hade haft sex med en kille (jag va tsm med den killen för 1 årsedan och sen gjorde jag slut) den killen asså inte han i min klass utan han jag var tsm med. Han sa att jag och han hade haft sex och sen blev han typ kompis med många killar i min klass! Och sen dess har alla sagt att ha och jag haft sex och jag blir as ledsen när dom säger det. Så iallafall vi var och fiskade då Jag, min bästa vän och två killar från vår klass och självklart en lärare. Och då säger denna killen "Du och han har haft sex" och jag blev sä sjukt ledsen att jag sprang där ifrån o vi var inne i en skog. Sen kommer läraren och säger att vi får lösa det och jag säger att jag vill vara själv.
Jag förstår inte varför jag blir så sjukt arg och ledsen så lätt. Och jag blir verkligen arg. Nu på sistonde har jag börjat skära mig djupt. Vi har kontaktat Barn och ungdoms medicin, jag pratar med skolläkaren och kuratorn. Jag fick prata med en psykolog (som inte alls kunde hjälpa mig) men jag får ingen mera hjälp. Detta har hålla på sedan 4:an (nu går jag i 5:an) då jag kom in i puberteten Vad ska jag göra?? Jag behöver hjälp NU!
E+A

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår det som att du i vardagslivet lätt blir överväldigad av känslor och att det verkligen ställer till det för dig. Puberteten innebär ofta känslostormar men för dig har det blivit svårt och plågsamt.
Att skära sig brukar vara ett sätt att göra något med sina känslor när man känner att de blir så starka att man liksom inte står ut med dem utan måste göra något. Det är bara det att även om det lindrar känslan för stunden så hjälper det inte i längden och blir ett problem i sig. Det kan vara svårt att sluta och det behöver du hjälp med, att hitta ett sätt att ta hand om dina känslor utan att behöva göra dig illa. Det är viktigt att du berättar det för skolläkaren/kuratorn så att de förstår att du behöver hjälp.
Det du berättar om, att först en före detta kille ljuger för de andra killarna i klassen om att ni haft sex, och att de sedan gaddar ihop sig och retas/trakasserar dig med det, det tänker jag att vem som helst skulle bli extremt arg och ledsen av. Jag vet inte om läraren förstod vad som hänt för om flera går ihop mot en och retas så är det ett slags mobbing och det skulle han behöva stoppa direkt. Även om du just då inte orkar vara med utan behöver vara ifred en stund.
Jag vet inte hur det funkar för dig att springa iväg och vara själv en stund när det "rinner över"? Ibland kan det vara bra att ha som alternativ men du kanske hellre skulle vilja kunna stanna kvar och inte bli så ensam med dina känslor? Starka känslor kan kännas mycket mindre plågsamma tillsammans med någon som finns där för en. Det är sådant du skulle behöva hjälp med, att ta reda på vad som händer i dig och få hjälp med att kunna ta hand om dina känslor och inte bli helt styrd av dem.
Om inte den skolläkare/kurator du träffar kan förmedla hjälp så tycker jag att du ska prata med dina föräldrar och be dem om hjälp att ringa BUP och gå dit tillsammans.