Ingen fanns där för mig
Hej! För 1 år sen ungefär gick jag igenom väldigt mycket som exempel depression och självskadebeteende. Jag fick det i samband med familjeproblem och hade verkligen 0 självkänsla.
Jag fick börja gå till kuratorn på sjukhuset men det var verkligen ingen jag kände att det blev bra av. Utan jag kände att det blev bättre med tiden bara. Men nu har jag börjat få "flashbacks" på allt. Jag börjar inse hur dåligt jag faktiskt mådde då och hur illa allt var som jag inte insåg då. Men det som gör ondast är när jag tänker på att ingen verkligen ingen fanns där för mig. Varken vänner eller familj öppna sig för mig. Eller fråga hur jag mådde trots att dom visste hur sjukt nere på båtten jag var. Så fort jag tänker tanken blir jag ledsen och gråter så mycket. Tänker på allt jag varit med om jag sett och att ingen ville finnas där för mig då. Känner mig obetydlig och ensam. Och efter detta har jag något sjukt svårt att öppna mig för någon. Hur ska jag göra bup?

BUP svarar:
Hej!
Du har varit med om att vara helt ensam när du behövde hjälp. Det är en svår erfarenhet som du bär på en sorg över och som verkligen inte är något som man lätt går vidare ifrån.  Det var "familjeproblem" som du gick igenom då och det låter som om du inte har möjlighet att få stöd från din familj nu heller. Eller finns det någon öppning? Om det finns någon i din familj som har förmågan att se dig denna gång är det värt mycket men ibland finns det inte någon och då behöver man söka sig utanför sin familj.
Du har svårt att lita på någon nu när ingen öppnade sig och vågade prata om de svåra sakerna då. Ibland kan det leda till att det blir svårt att prata även om mer vardagliga saker och att man då drar sig undan andra människor för att man tycker att man inte har något att säga och känner sig främmande inför dem. Är det så för dig nu? Att du inte vågar ge någon en chans längre?
Du är besviken på dina vänner. Det kan vara så att det var vänner som inte förstod eller visste hur de skulle göra när du mådde dåligt. Någon kanske du kommer att vilja hitta tillbaka till, andra kanske du inte kommer att vilja vara med utan har växt ifrån, du kan ha blivit för besviken. Det tillhör livet att våra relationer förändras och du kommer att träffa andra som både har möjlighet att förstå dig bättre och förmåga och vilja att finnas för dig även när du är som ledsnast.
Jag förstår att det är svårt att räcka ut handen nu men jag kan inte se någon genväg. Ett sätt kan vara att du kan börja med att prata på nätet där du inte behöver sitta ansikte mot ansikte med någon direkt. På tjejzonen kan du chatta med andra som haft liknande erfarenheter. Du går nu igenom sorgen över att det inte fanns någon där för dig för ett år sedan. Du är en tänkande och kännande människa som kommer att träffa andra som du både har mycket att ge och som du, i din tur, kommer att få mycket från. Så ge inte upp.