Kommer inte bli förlåten
Hej bup, jag är en tjej som är 11 år, och jag mår bara sämre och sämre varje dag, jag visste att något var fel och att jag kanske hade en depression, så jag gjorde ett test, och när jag hade gjort tester så stog det att jag led av en svår depression, jag har sagt det till min mamma men inte till min pappa, mina föreldrar är skilda, och min pappa får alla pengar, han vill inte dela med sig, så mamma sa att jag bara kunde va dör varanan helg för att dem inte hade pengar och pappa vill ju då inte dela med sig. Min bästa vän har jag också sagt det till, och nu säger hon att hon typ vill dö bara för att jag säger sånt, altså hon vill typ härma mig, och man ser på henne att hon inte mår dåligt, men det är ändå jobbigt att hon försöker typ härma mig. Jag tror att min depression börgade någon stans när min gammel mormor dog, hon dog 2014 och den dagen blev den värsta dagen i typ hela mitt liv, och det värsta var att det var på min födelse dag, och jag var i skolan. Och jag har typ mått dåligt sen dess. Och i år var vi tvungna att avliva en att mina båsta vänner, min katt. Och det gjorde ju inte direkt att jag måde bättre, och typ några dagar efter så sjärde jag mig för första gången, men jag har inte gjort det sen dess. I skolan är jag för det mesta nere, och jag måste verkligen kämpa för att få fram ett leende, jag orkar knappt vara där, och jag har social fobi och panik ångest, jag har inte pratat med någon kurator eller någon annan, jag har inte pratat med min mamma heller. Och i mitt huvud så är jag en mobbare mot mig själv, jag tänker dåliga tankar om mig själv och jag trycker ner mig, och jag har ett jätte dåligt själv förtroende. Om jag klättrar i ett träd eller går på stan sent, så bryr jag mig inte om det händer något med mig, om jag ramlar eller om någon kommer. Jag kan nästan inte fejka mitt leende längre, jag tycker mitt liv är dålig, jag har haft självmords tankar, och jag känner att jag aldrig kommer att bli älskad förutom av typ 1-2 personer. Om jag ska försöka se på min egna framtid så ser jag det bara svart, och det känns som att jag aldrig kommer att bli förlåten för dem sakerna jag har gjort, snälla hjälp.
Julia

BUP svarar:
Hej Julia,
Tack för ditt fina och tydliga brev. Det du varit med om har varit väldigt ledsamt och tungt för dig och det är inte konstigt att du reagerar starkt på det.
Du har inte pratat med någon, inte ens din mamma, om hur svårt du har. Det låter som att dina föräldrar inte kan komma överens efter skilsmässan. Eftersom du bor hos din mamma så tror jag du känner att du inte vill göra henne mer ledsen och bekymrad genom att berätta om dina egna problem. Men du behöver prata med någon om hur svårt det varit för dig med allt som har hänt, och få hjälp att hantera det på ett bra sätt.
Jag undrar över att du skriver att du är rädd att aldrig bli förlåten för dom saker du gjort. Menar du att du gjort dig själv illa? Att man gör sig illa är ett sätt att reagera när man mår dåligt. Men det finns bättre sätt att stå ut med svåra känslor, och de andra sätten behöver man ofta hjälp att hitta. Du kan verkligen inte rå för det som hänt och att det har påverkat dig så starkt.  Jag tycker att du är för hård och orättvis mot dig själv. Med bra stöd kommer du kunna må bättre och förlåta dig själv.
Din mamma är nog den viktigaste personen i ditt liv just nu, men kanske orkar hon inte alltid vara till hands eftersom hon har egna problem. Finns det någon annan vuxen person som du känner förtroende för? Du kan alltid prata med skolkuratorn, och om hen tycker att du behöver mer hjälp så kan du få hjälp med det. Hen kan också hjälpa dig att börja prata med din mamma, som jag är ganska säker på vill veta hur du mår och hur du har det.
Jag förstår att det är jobbigt när din bästa vän försöker härma dig. Jag får en tanke att det kanske är ett sätt för henne att uttrycka att hon känner starkt för dig och vill hjälpa? Det är bra att din vän känner till hur du har det, men ni behöver ha roligt också. Gör sånt som ni gillar, det är viktigt med kompisar. Sedan ska det finnas vuxna som kan hjälpa till med problemen.
Du har skrivit ett starkt brev och om du tycker det skulle vara svårt att berätta för någon om hur du har det så kan du visa brevet. Jag önskar dig all lycka till och är säker på att du kan få hjälp att må bättre.