Har jag självmordstankar?
hej! jag har mått dåligt i drygt ett år. Under vissa perioder har det vart bättre och ibland sämre. Under dem värsta perioderna så har jag haft återkommande tankar på döden och självmord. Jag har tänkt tankar som "undra vilket sätt som är effektivast och mest smärtfritt att begå självmord på?", "vad hade hänt om jag begick självmord?". Jag har ett självskadebeetende, ångest, panikångest och antagligen en depression (har inte vart hon en psykolog och fått en diagnos men har mått extremt dåligt i över ett år så jag antar att jag har en depression), men jag vill inte dö, och jag vill inte begå självmord även om jag ibland hatar mitt liv och bara vill försvinna. Men även om jag inte vill begå självmord ägnar jag mycket tid åt att tänka på det, jag har planerat självmord och jag har av någon anledning även skrivit ett självmordsbrev men jag förstår inte varför. det känns som att jag är hypnotiserad av min egen hjärna för jag vill inte begå självmord men ändå gör jag saker som förbereder mig för att göra det.
Vad ska jag göra? Vad är det för skillnad på att vara självmordsbenägen och på att ha självmordstankar, Har jag självmordstankar?
Julia

BUP svarar:
Hej Julia och tack för brevet. Ja, självmordstankar har du eftersom du tänker på självmord. Att du skriver att du vill leva gör mig lite tryggare. Tankar om att dö eller försvinna kan ha lite olika funktion. För en del kan det vara en tröst att det finns en utväg även om de aldrig skulle göra det. Som en lösning på ett problem som man inte klarar av att lösa.  För en del blir tanken på självmord till slut plågsam eftersom den blir så ofta återkommande och inte skänker någon tröst i längden, den blir bara en plåga i sig. Tanken ockuperar hjärnan.
Det du nämner som problem är ångest, självskada, panikångest och depression. Kanske att självskadebeteendet och tankarna på att ta ditt liv har varit ditt sätt att försöka lösa dina ångestproblem? Depressionen, kom den efter eller före ångesten? Är depressionen ett svar på att du inte lyckats klara av din ångest?
Som du ser finns det många frågor att ställa för att bättre kunna hjälpa dig. Du undrar vad du skall göra och mitt svar är att du skall söka hjälp eftersom du plågas så av dina problem. Mitt självklara svar är att söka hjälp på BUP då vi har erfarenhet och kunskap att hjälpa ungdomar i din situation. Du kan ringa själv men det bästa är förstås att du tar hjälp av en förälder eftersom du tycks behöva stöd från dem.
Lycka till!