Vad ska jag utredas för?
hej! jag e en tjej på 14 år som går till bup två gånger varje vecka. men det e en sak jag inte kan fråga henne på bup därför frågar jag er här! jag har alltid haft svårt att få vänner och när jag väl får en kompis så blir jag osams med den efter ett tag. och så har det alltid varit. sen så ska jag också berätta att jag förlorar dom flesta pga att jag lovar saker sen gör jag tvärt om än vad jag lovat. med det undrar jag om jag typ har adhd eller nåt sånt? inte för att ni kan avgöra det på det lilla. men om det finns nån typ diagnos som passar in lite på att man har svårt att få vänner! för jag ska till bup på tisdag så jag vill veta vad jag ska utreda mig för. tacksam för svar :)
Emma

BUP svarar:
Hej Emma,
Tack för ditt brev. Det är en viktig fråga du har, och jag förstår att den bekymrar dig. Du har alldeles rätt i att vi inte kan svara på om du har någon diagnos. För att ställa en diagnos behöver man veta väldigt mycket mer. Och kanske finns det inte ens en diagnos som passar dina svårigheter. Det viktiga är inte att ha namnet på en diagnos, utan att förstå vad svårigheterna handlar om och hur man bäst kan möta dom.
Eftersom du har en BUP-kontakt som du regelbundet träffar så är hon den som har störst möjlighet att förstå och hjälpa. Men det är viktigt, ja avgörande, att du berättar så tydligt du kan om hur det känns och blir för dig. Det är ibland svårt, både för att det man berättar kanske inte verkar hänga ihop, att man inte vet vad som är viktigt, att det är svårt att sätta ord på känslor eller att det känns pinsamt. Det finns många hinder på vägen, och för det behövs ofta flera möten så att behandlaren kan förstå. Och att ni tillsammans kan komma fram till hur du kan handskas med dina svårigheter.
Visa gärna ditt brev till oss om det blir svårt att berätta. Brevet är en jättebra ingång till hur dina svårigheter ser ut. Och det är helt ok att fråga behandlaren om sånt som du undrar över.
Lycka till!