Min storebror slår mig och blir bara ursäktad
Jag vet inte vart jag ska börja! När jag var 4 fick vi beskedet att min storebror har ADHD och Autisisk spektrum sem dem dagen så har det varit deras ursäkt. När jag var 6 slängde han mig in i väggen och innan de så hade han tagit min arm och skurit mig varje gång han blev arg på mig. När jag sprang till mina föräldrar gråtandes och berättat vad som hänt säger de "Du vet att han har ADHD, han menar inget illa. Du måste vara vuxen och strunta i det" Vem säger så till ett litet barn? Iallafall så har hela mitt liv varit som en ända berg och dalbana, ena sekunden är alla glada och andra så slåss de och skriker men det var inte förrens några år sedan som mina föräldrar började slå mig med..  Det var speciellt illa när vi åkte bil, min brorsa startar ett bråk med mina föräldrar, de tar ut det på mig och så håller det på. Jag säger inte att jag är helt oskyldig för det är jag inte, om min brorsa börjar bråka med mig så blir jag ibland arg and lose it. Vi skriker på varandra, han slår till mig, mamma tar hans parti och hjälper till att slå mig. Då brukade pappa alltid slita undan dom och trösta mig men senaste året har det känns som alla på mig.. Han har antingen inte brytt sig förrens det är försent eller slagit mig själv. Det gick faktiskt så långt att jag gömde mig på rummet i kanske 1 och ett halft dygn i taget. Gick ner när de inte var där för att äta och dricka lite så att ja inte svälter ihjäl. Min brorsa har börjat med träning, stryrketräning, kondition etc.. Han älskar sin kropp så mycket, säger att han är värsta gladiatiorn. Det gör ju många killar eller hur? Tja brukar de skrika på sin syster att hon är fet, ful och äcklig för att hon inte tränar lika mycket som han? Det var över 1 och ett halft år sedan jag åt mig mätt hemma för att min brorsa ska ha all mat, när jag tittar bort eller inte är beredd så äter han upp min mat och jag får gå hungrig. Mina föräldrar dricker, röker och snusar också. Jag är väldigt emot alla former av droger och/eller saker och ting som är skadligt för dig. Att snusa kanske 3-4 snus i veckan, röka 1-2 cigaretter på fest eller dricka ett glas t ex vin till en finmiddag har jag inget emot men det finns en gräns. Att bli full på julafton eller snusa och röka bakom ens rygg är inte direkt det roligaste. Som pricken över i:et så har jag varit mobbad i flera år, varit utan vänner i princip hela livet tills förra året. Fick en kompis, behövde inte sitta själv på lunchen längre och hade någon att prata med. Jag var inte bara hennes vän utan att hon var min med vilket jag aldrig har upplevt förut för att ingen har någonsin brytt sig särskilt mycket om mig. Iallfall så skriver jag till er för att hon säger att jag behöver prata med någon som kan dessa saker. Jag själv bryr mig inte så mycket längre, sparar pengar tills jag fylller 18 då jag kan ta mina pengar, dra härifrån och aldrig komma tillbaka. Jag vill inte gå på några dumma möten eller polisanmäla mig egrn familj, för de är min familj trots allt och även fast de kanske hatar mig så bryr jag mig fortfarande om dom och vill inte att de råkar illa ut. Finns det något jag kan göra för att fixa allt? Leva ett liv som inte involverar skrik och bråk varje dag? Jag har pratat med dom, berättat hur jag känner men de bryr sig inte. Jag vill bara ha ett gott råd om hur man kan göra saker och ting bättre (hela min familj har ADHD utom ja) Jag vet att det går att spåra mig man verkligen vill så nu litar jag på er och hoppas att ni förstår att om ni skulle försöka kontakta min familj så skulle saker o ting bara bli värre, bara säg, Finns det ngt ja kan göra/ändra på?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att din väns råd till dig var helt rätt. Du behöver prata med någon som "kan dessa saker" och att skriva hit betyder att du redan tagit första steget.
Som jag förstår det av din beskrivning så låter det som att dina föräldrar inte längre förmår att skydda dig och ta hand om familjen. Alla bråkar med alla och ingen kan vara den som lugnar ner och tar hand om det som händer. Du har tagit upp hur du påverkas men det har inte lett till någon förändring.
Dina föräldrar har svårt att hantera situationen och sätta rimliga gränser, de har ju också egna svårigheter att kämpa med. Nedanför hittar du lite artiklar om ADHDoch AST. Det är ingen ursäkt för hur din bror beter sig mot dig eller dina föräldrars handlingssätt, men tänker att det kanske kan hjälpa dig att få veta mer.
Men, det är helt oacceptabelt både att du blir slagen och att du inte får tillräckligt med mat. Om du inte kan tänka dig att söka hjälp av socialtjänsten - vilket jag egentligen tycker vore det bästa - finns flera alternativ.
Du skulle kunna börja med att antingen ringa till BRIS och diskutera anonymt med någon om hur du har det och vad du kan göra.
Du kan också vända dig till din Ungdomsmottagning och prata med någon där.
Huvudsaken är att du inte blir ensam utan att andra vuxna, vuxna som har erfarenhet av ungdomar som kämpar med liknande problem, kommer in i ditt liv och kan hjälpa dig att hitta din egen väg.
Det är en sorg när ens föräldrar inte förmår ta hand om en på det sätt man behöver, och det är något du kommer att behöva prata om för att inte stänga in alla känslor och börja känna att du slutar bry dig.
Men -  du har börjat. Du har fått en vän som du vågat anförtro dig åt och vågat skriva till oss. Jag tycker att du verkar vara en stark och beslutsam människa som kommer att klara att ta emot och använda hjälp från andra. Och det finns hjälp att få!