Mår sämre varje dag
Hej, jag har en svår deoression men jag har inte några tabletter, och jag har aggression problem, och jag tror att jag har adhd också, jag mår bara sämre och sämre varge dag (jag har skärt mig själv en gång) och ibland har jag självmords tankar, jag vet inte vad jag ska göra
bull

BUP svarar:
Hej!
Det kan finnas väldigt många orsaker till att du mår sämre varje dag. Men även om det inte går att läsa ut utifrån dina rader vad som kan ligga bakom att du mår så dåligt, är det solklart att det inte bara får fortsätta så här.
Du måste få hjälp! - men hur du ska få den är just din fråga.
Du börjar med att skriva att du har en svår depression. Är det en diagnos som du fick inom vården eller är det ditt sätt att uttrycka din ledsenhet och nedstämdhet?
Jag ställer frågan för om du fick diagnosen av en psykolog eller läkare betyder det också att du har någon typ av kontakt med vården. I så fall är det alltid bäst att gå till den behandlare som kom fram till diagnosen. Då är det den personens ansvar att se till att du får rätt behandling med samtal och eventuellt medicin.
På grund av din ålder antar jag också att någon av dina föräldrar eller vårdnadshavare vet om dina svårigheter.
Men jag kan också tänka mig att du av olika skäl är jätteledsen och förtvivlad, men du kanske inte har pratat med någon vuxen som förstår omfattningen av dina svårigheter. Därför  fortsätter jag mitt mejl med frågan: vilka vuxna som finns i din närhet som ser dig, som vet om hur du mår och som du verkligen kan tala med om att du behöver hjälp.
Det bästa är förstås att börja med dina föräldrar. Vad vet de? Kan du räkna med att de tar kontakt med BUP eller återupptar kontakten med den som du fick diagnosen av?
Om du tycker att det är svårt att tala direkt med dina föräldrar måste du vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan eller till en lärare som du har förtroende för. Någonstans måste du ju börja och utan någon vuxens hjälp blir det svårt att få nödvändig stöd och hjälp.
Det gäller lika mycket din nedstämdhet som dina misstankar om eventuellt adhd. För att utreda den frågan behöver du också ha dina föräldrars och skolans medverkan. Det är de som måste svara på vissa frågor bland annat om din uppmärksamhet och ditt beteende.
Jag vet hur svårt det kan kännas när allt bara kör ihop sig och man bara ser problemen. Men du behöver inte tänka på döden och inte heller skada din kropp på något sätt när det finns faktiskt hjälp att få.
Det är många barn och ungdomar som under en viss period i livet har känt att allt är bara för jävligt och för jobbigt, men sedan fått ordnat och bra i livet med nödvändig hjälp.
Du är lika värdefull och ditt liv är lika dyrbart. Samla mod och följ mina råd!